21-01-2016 15:20 | Door: Thijs ten Brinck

Op vrijdag 22 januari is Guido Braam, projectleider bij het platform The Netherlands Circular Hotspot, studiogast bij DuurzaamBV Radio. John van Schagen bespreekt met hem Nederlandse voorbeelden van circulair ondernemen.

De campagne The Netherlands Circular Hotspot is gericht op het buitenland en positioneert Nederland als epicentrum van de circulaire economie.

guido braam

Het op 21 januari gelanceerde programma brengt aansprekende voorbeelden van duurzaam en circulair ondernemen binnen het Nederlandse bedrijfsleven in kaart.

Guido Braam is, samen met Prins Carlos de Bourbon de Parme, de trekker van de circulaire showcase. In de uitzending van DuurzaamBV Radio spreekt Braam met presentator John van Schagen over circulariteit bij ambassadeurs van de campagne, zoals AkzoNobel, Interface en de Rotterdamse Haven.

Zuinig douchen, biogas en circulaire meubels

Buiten de gesprekken met de studiogast Guido Braam voert circulair ondernemen ook in de rest van de uitzending de boventoon.

John Van Schagen belt met Rob Chömpff, CEO van de start-up Hamwells. Hamwells levert een hightech douche die door het opschonen en recyclen van warm water voelt als een regendouche maar meer water en energie bespaart dan een spaardouchekop.

Verder vertelt Karin Verploegen, Projectleider Circulair bij Gispen, over de circulaire activiteiten van de kantoorinrichter. Samen met TNO ontwikkelt het bedrijf een variant op de Levenscyclusanalyse (LCA) van producten.

Berry de Jong, duurzame energieconsultant bij CCS Energie Advies vertelt hoe ook kleinere boeren de hoogste waarde uit biogas kunnen onttrekken. Recent installeerde CCS een eerste kleinschalige gasopwerkingsinstallatie in Hengelo.

DuurzaamBV Radio is hét radioprogramma over duurzaamheid in het bedrijfsleven. Elke vrijdag tussen 16.00 en 17.00 uur op New Business Radio spreekt presentator John van Schagen met gasten uit het bedrijfsleven. Met schaalbare business cases, kansrijke innovaties en oplossingen die echt milieurendement opleveren. Zo krijgen beslissers in het bedrijfsleven handelingsperspectief.

Foto: David van der Mark, via Flickr Creative Commons (Cropped by Duurzaambedrijfsleven)