28-01-2016 12:18 | Door: Dimitri Reijerman

De Rabobank wil in een twee ronde van de Circular Economy Challenge in diverse regio's bedrijven stimuleren om de mogelijkheden van de circulaire economie te onderzoeken.

Het doel van de Circular Economy Challenge is ideeën uit de circulaire economie te gebruiken om nieuwe zakelijke kansen te creëren. Ook de Rabobank ziet de Circular Economy Challenge als een veelbelovend alternatief voor het huidige lineaire model van 'take, make, waste' doordat grondstoffen en natuurlijke hulpbronnen niet langer worden uitgeput.

In de eerste editie van de Circular Economy Challenge, waarbij acht bedrijven in een vijftal workshops van de Rabobank met het concept van de circulaire economie aan de slag gaan, deden acht grotere ondernemingen mee. Daarbij kwamen de deelnemers uit de automotive- en food & agri-sector. Verder wordt door de bank eenmaal een bedrijfsbezoek uitgevoerd.

Rabobank

Regionale challenges

In een tweede editie richt de Rabobank zich op een aantal regio's. Naast bedrijven uit het Groene Hart komen er onder andere challenges in onder andere Amsterdam en Friesland. Daarbij spelen regiokantoren een belangrijke rol: zij selecteren de deelnemers en helpen na het in kaart brengen van de grondstofstromen om ideeën om te zetten naar haalbare business cases.

Het totale programma duurt een jaar: van het opstellen van een regioscan, waarin interessante bedrijven door de Rabobank worden geselecteerd, tot aan het uitwerken van een actieplan. De bank probeert daarbij aan te sluiten tot concrete initiatieven die in deze regio's al zijn geselecteerd.

Volgens Richard Piechocki, senior business developer duurzaamheid, leert Rabobank naast zijn faciliterende rol en de rol van kennisverbinder ook zelf in het programma. zoals hoe de bank CE-business cases beoordelen.

 

Foto: Alper Çuğun, via Flickr Creative Commons (Cropped by Duurzaambedrijfsleven)