#COP21

Infographic: de succesvolle COP21-klimaattop in cijfers

Paris at night

29-12-2015 13:05 | Door: Dimitri Reijerman

De met succes afgesloten klimaattop in Parijs heeft veel losgemaakt op de sociale media. De Nederlandse media nemen de 11e positie in als we kijken naar het aantal COP21-artikelen per land.

Dat blijkt uit een analyse van sociale media en de reguliere media door Meltwater, samengevat in een infographic. Op Twitter werd de klimaatconferentie onder de hashtag #COP21 druk besproken: Meltwater telde in totaal 1.457.190 tweets over dit onderwerp.

In Nederland werden drie tweetaccounts het meest gevolgd: @marjanminnesma, directeur van Urgenda, @WageningenUR van de universiteit van Wageningen en @DirkGotink, werkzaam voor het CDA in het Europees Parlement.

Wereldwijd noteerde Meltwater 206.255 artikelen die een link hadden met de klimaattop in Parijs. De meeste artikelen (38.132) werden door de Franse pers geleverd, gevolgd door de VS en Duitsland. Nederland is met 4.047 COP21-artikelen op de 11e plaats te vinden.

De media-aandacht piekt bij het begin van de conferentie op 30 november. Op 7 december is een concepttekst klaar en is er weer een opleving in de berichtgeving zichtbaar. Een laatste piek volgt op 12 december als er een volgens velen historisch klimaatakkoord is gesloten.

U kunt de infographic hier downloaden.

 

COP21 infographic Meltwater

Word nu Free Member en ontvang de laatste duurzame ontwikkelingen gratis in je inbox. Met nu tijdelijk een GRATIS digitaal exemplaar van ons magazine.

Bron: Meltwater | Foto: By Shepard4711 (Paris at night) [CC BY-SA 2.0], via Wikimedia Commons

Door: Dimitri Reijerman

Redacteur DuurzaamBedrijfsleven. Volgt nieuws en ontwikkelingen in de sectoren ICT, Finance, Mobiliteit en Logistiek. Zoekt ook de innovatie en duurzame trends op plekken waar dat niet direct wordt verwacht.