25-03-2017 11:03 | Door: Chris Thijssen

In de supermarkt van de toekomst ligt de nadruk niet op nieuwe voedingsmiddelen, maar vooral op technologische snufjes. Die moeten de consument inzicht geven in de productie van zijn voedsel.  

Interactieve beeldschermen die laten zien waar voedingsmiddelen vandaan komen en wat de milieuvoetafdruk van een product is. En die de consument laten weten hoe ze de verpakking van het product het best kunnen recyclen.

Innovatieve verpakkingen en coatings maken producten langer houdbaar. Met behulp van een 3D-printer print de consument bovendien ter plekke een maaltijd op maat, die volledig voldoet aan zijn wensen.

Supermarkt van de toekomst

Onder meer deze innovatieve technologieën zijn te vinden in deze infographic van de supermarkt van de toekomst, gebaseerd op het concept dat Accenture, Coop en Avanade in 2015 op de World Expo in Milaan presenteerden.

Duurzame productie

Daarin staat de interactie tussen het voedselsysteem en de consument centraal. Die interactie wordt onder meer mogelijk gemaakt door vernuftige technologie, zoals sensoren en aanraakschermen. Maar de futuristische supermarkt is niet alleen high tech.

Zo worden groenten en vis in een in de winkel gekweekt in een duurzaam aquaponics-systeem, dat een aantal eeuwen geleden al werd toegepast. De consument laadt de producten uit dit kweeksysteem, dat geen bestrijdingsmiddelen en minder water gebruikt, kakelvers in zijn mandje.

 

Bron: Accenture, Coop, Avanade | Foto: Alexandre Rotenberg / Shutterstock.com, Infographic: Robin de Boer