02-04-2017 10:27 | Door: Erik Verheggen

In maart stond DuurzaamBedrijfsleven in het teken van het thema ‘Digital Revolution’. DuurzaamBedrijfsleven ging deze maand in gesprek met visionairs en  voorlopers, om de duurzame kansen van digitalisering boven water te halen. Dit zijn volgens de redactie de opvallendste nieuwtjes, interviews en achtergronden.

Big data, blockchain, kunstmatige intelligentie, Internet of Things. Het zijn buzzwords die inmiddels bewezen hebben dat ze innovatie in alle sectoren van de economie kunnen versnellen. Het delen en koppelen van data leidt tot optimalisatie en efficiëntieverbeteringen.

Volgens Dirk Helbing, hoogleraar aan de TU Delft en ETH Zurich zal de impact van de digitale revolutie vergelijkbaar zijn met die van de industriële revolutie. De ‘perfecte storm’ van nieuwe technologieën die nu tegelijkertijd tot wasdom komen, biedt grote kansen. Maar er zijn ook gevaren, stelt hij in dit interview.

Lichtmanagement

In de afgelopen maand hebben we voorbeelden getoond van bedrijven en personen die in digitalisering een kans zien om de duurzame transitie te versnellen. Die transitie wordt duidelijk zichtbaar in de lichtmarkt. Waar ledverlichting de afgelopen jaren voor enorme energiebesparingen zorgde in de verlichtingsbranche, is de volgende duurzame revolutie alweer volop aan de gang: lichtmanagement. Een ander prominent voorbeeld is Watson, de intelligente computer van IBM die de wereld om zich heen ‘probeert te begrijpen’ en zo de zorg verbetert.

De kansen voor de Nederlandse economie zijn groot. In dit interview vertelt directeur Maurice Geraets van NXP over de kansen van de smart city als exportproduct. "Nederland kan zich positioneren als koploper op het gebied van smart mobility en smart cities. We moeten echter niet vergeten om de volgende stap te maken", stelt hij.

Virtuele energiecentrale

De praktijk van het slimme stroomnet is complex. In dit achtergrondverhaal leest u hoe Engie huishoudelijke apparaten, elektrische auto’s en andere assets heeft samen gevoegd tot een ‘virtuele energiecentrale’. De sleutel ligt in een digitaal platform, waarvoor het bedrijf samenwerkt met onder meer Tennet.

Digitalisering leidt in sommige gevallen tot oplossingen waar nog nooit iemand aan gedacht had. Het Belgische bedrijf Foodpairing verzamelt geur- en smaakdata van ingrediënten, die met behulp van algoritmes bij elkaar worden gebracht. Dat levert verrassende combinaties op, waarin onbekende, maar ook duurzame voedingsmiddelen een kans krijgen.

Menselijke factor

Toch, ondanks alle voortekenen, komt een duurzame digitale revolutie niet vanzelf tot stand. De impact van data-analyse is het grootst als deze zich weet te ontworstelen aan de grenzen van individuele ondernemingen. Maar koudwatervrees weerhoudt bedrijven ervan data te delen binnen hun branche, sector, of zelfs cross-sectoraal. Die terughoudendheid komt voort uit een gebrek aan vertrouwen en kennis over wat er met data gebeurt.

Dat bleek uit de bijeenkomst van het DB+-netwerk, waar een groep professionals uit het bedrijfsleven in gesprek ging over de kansen van digitalisering voor verduurzaming van het bedrijfsleven.

De menselijke factor is daarom van minstens een even groot belang voor digitale innovatie als de stand van de techniek. Transparantie en vertrouwen in systemen en partners zijn cruciaal. Maar ook voorlopers in sectoren, die laten zien hoe zij profiteren van datadeling, kunnen andere bedrijven over de streep trekken om waarde uit hun data te halen.

Digitalisering krijgt daarmee een sleutelrol in het verduurzamen van de economie en de samenleving. En niet alleen op Nederlandse of Europese schaal. Volgens de eind vorig jaar teruggetreden secretaris generaal van de Verenigde Naties, Ban Ki-Moon is er een data-revolutie nodig om echt vaart te maken met de duurzaamheidsagenda van zijn organisatie, de Sustainable Development Goals (SDG’s). Die handschoen wordt opgepakt door het Global e-Sustainability Initiative (GeSI), waarin de grote ICT-partijen zich hebben verenigd.

Meer lezen?

Foto: samfotograf/Shutterstock