‘Minder energie verkopen levert sector € 80 mrd op’

wind

12-11-2015 09:02 | Door: Thijs ten Brinck

Energieleveranciers kunnen veel verdienen aan diensten voor energiebeheer en -besparing. Energiebesparing als product is in 2030 wereldwijd € 65 tot € 80 mrd aan omzet waard.

Dat schrijven consultancybureau Accenture en duurzaamheidsorganisatie CDP in het rapport Low carbon, high stakes. Volgens de organisaties is er voor stroomleveranciers wereldwijd in totaal € 245 tot € 380 mrd te behalen in de energietransitie. Tot € 255 mrd daarvan betreft besparingen en vermeden kosten. Nieuwe omzet uit duurzame elektriciteitsproductie loopt in potentie op tot € 155 mrd.

“Beperkingen op de uitstoot van broeikasgassen en waterschaarste zijn een risico voor de huidige bedrijfsvoering en winstgevendheid van energiebedrijven”, zegt Peter Lacy, managing director bij Accenture Strategy. “Om concurrerend te blijven moet de industrie transformeren en de kansen van CO2-arme energiesystemen grijpen.”

Eneco en Vandebron

Energiebedrijven zouden zich volgens Accenture en CDP kunnen herpositioneren als energiedienstverleners, die zich richten op het gebruik en besparing van elektriciteit in plaats van op enkel de verkoop van stroom.

toon

Het rapport noemt de slimme meterdienst Toon van Eneco als voorbeeld. Deze slimme thermostaat helpt consumenten energie te besparen. Ook het organiseren van het terugleveren van elektriciteit uit de accu's van elektrische auto’s, zoals Eneco test met Tesla, is volgens het rapport belangrijk voor de toekomst. In deze diensten liggen kansen voor € 65 tot € 80 mrd, respectievelijk € 35 tot € 45 mrd per jaar aan omzet.

Een tweede optie is het volop investeren in duurzame opwekcapaciteit. Voor grotere energiebedrijven met een aandeel van 90 procent groene energie in de leveringsmix is volgens de analisten ook in 2030 nog alle ruimte. Het Italiaanse energiebedrijf Enel is een van de spelers die inzetten op dit model, waarvan de totale omzet in 2030 volgens het onderzoek kan oplopen tot € 160 mrd.

Het rapport haalt de Nederlandse start-up Vandebron aan als voorbeeld voor een derde businessmodel. Vandebron acteert als digitale marktplaats tussen kleine leveranciers van groene stroom en consumenten. De huishoudens, die direct bij een producent naar keuze bestellen, zijn zo niet duurder uit terwijl de producenten wel een hoger rendement op de investeringen behalen. Met deze werkwijze is volgens de analisten € 10 tot € 20 mrd om te zetten.

Naast de drie bovengenoemde bedrijfsmodellen, zien CDP en Accenture ook een transformatie tot flexibility manager, voor het effectief balanceren van vraag en aanbod bij elektriciteit, en het afvangen en hergebruiken van CO2 als kansrijke nieuwe businessmodellen voor 2030.

Word nu Free Member en download GRATIS alle infographics met de belangrijkste ontwikkelingen.

Bron: Accenture | Foto: Eneco (side), Uwe Potthoff (header), via Flickr Creative Commons (Cropped by Duurzaambedrijfsleven)

 

Door: Thijs ten Brinck

Redacteur DuurzaamBedrijfsleven. Volgt ontwikkelingen op het gebied van energie, chemie en industrie. Altijd op zoek naar cleantech-innovaties met impact.



Priority Partner voor de sector Energie
Onze Premium Partners
Onze Kennispartners

Nieuws over duurzame energie

In dit overzicht dagelijks het energienieuws uit binnen- en buitenland. We beschrijven en vergelijken duurzame stappen van multinationals, wetenschappelijke doorbraken en veelbelovende concepten van start-ups. We richten ons op hernieuwbare energiebronnen als windenergie, biomassa, waterkracht, aardwarmte en zonne-energie. Ook innovaties in kernenergie, kernfusie, fossiele energiecentrales, energieopslag en smart grids komen aan bod.

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Energie