21-12-2015 12:01 | Door: Dimitri Reijerman

Het eerder sluiten van de kolencentrale van Nuon in het Westelijk havengebied in Amsterdam is volgens het energiebedrijf bespreekbaar. Ondertussen blijven grote steden grijze stroom afnemen ondanks beloftes om duurzame stroom in te kopen.

Tegenover EenVandaag heeft Nuon-bestuurder Martijn Hagens aangegeven dat het onder politieke druk vervroegd sluiten van de kolencentrale mogelijk is. Nuon eist dan wel een 'redelijke' financiële compensatie voor zowel het bedrijf als de tweehonderd werknemers van de centrale in het Westelijk havengebied.

Een andere mogelijkheid is om de centrale verder te vergroenen door meer biomassa bij te stoken. Nuon heeft daarvoor een subsidie aangevraagd. Hagens erkent echter ook de uitkomsten van de COP21-conferentie en een Kamermeerderheid die pleit voor de sluiting van alle kolencentrales. 

"Wij zien dat er een discussie is opgestart over vervroegde sluiting van kolencentrales. Wij kunnen deze centrale vergroenen of we kunnen praten over versneld uitfaseren maar er moet voor ons in ieder geval duidelijkheid komen. Wij zijn bereid om in overleg te gaan", aldus de Nuon-topman.

Hoe hoog de compensatie bij versnelde sluiting - de Hemwegcentrale kan tot 2030 mee - moet zijn, wilde Hagens niet zeggen. Andere energiebedrijven, GDF Suez en Eon, dreigen met miljardenclaims als hun relatief nieuwe kolencentrales eerder moeten sluiten.

Meer inkoop grijze stroom

Grote steden die pleiten voor de inkoop van duurzaam opgewekte stroom, kopen in de praktijk nog op grote schaal kolenstroom in. Dat concludeert het Algemeen Dagblad. Zo heeft E.on een aanbesteding van de gemeente Rotterdam gewonnen en gaat GDF Suez grijze stroom leveren aan Delft. Ook tal van provincies en kleinere gemeenten kopen kolenstroom in.

Kleinere partijen hebben aangegeven dat zij niet langer meedoen in aanbestedingen. Directeur Alfons Wispels van Pure Energie, dat uitsluitend duurzame energie levert, stelt dat overheden weliswaar beweren duurzame stroom te willen, maar in de praktijk kiezen voor de laagste prijs.

Een aantal steden zegt dat zij zelf groene certificaten inkopen, maar er is veel kritiek op deze werkwijze. De certificaten worden door diverse partijen gezien als 'aflaten'.

Bron: EenVandaag, AD | Foto: By Edbrown05 (Own work) [CC BY-SA 2.5], via Wikimedia Commons