21-12-2015 16:46 | Door: Dimitri Reijerman

Stichting DOEN heeft een innovatiecompetitie opgezet met een prijs van € 100.000 voor het beste energiebesparingsinitiatief. Doel van de competitie is het vergroten van het aanbod van producten of diensten voor consumenten en bedrijven.

Tot en met 7 januari 2016 kunnen ondernemers hun businessconcept indienen. De winnaar wordt op 10 maart 2016 bekendgemaakt.

Aanleiding van de competitie is een onderzoek van Ecorys naar de impact van duurzame energie-initiatieven die door Stichting DOEN gesteund worden. Een van de conclusies is dat voor vermindering van CO2-uitstoot op het gebied van energiebesparing nog een wereld te winnen valt.

Een van de conclusies is dat voor vermindering van CO2-uitstoot op het gebied van energiebesparing nog een wereld te winnen valt

Ook bleek dat voor iedere euro die DOEN investeert in een project, gemiddeld € 1,80 extra financiering elders wordt gevonden. Financiering is een van de grootste hindernissen die ondernemers met een nieuw product of dienst moeten nemen.

Consumenten en bedrijven ontzorgen

Algemeen directeur Nina Tellegen van Stichting DOEN: “Wij loven deze prijs uit omdat het ontbreekt aan marktinnovatie: producten en diensten die de consument of bedrijven ontzorgen. Mensen willen wel besparen; er zijn inmiddels twee keer zoveel huishoudens die via onze initiatieven energie besparen dan huishoudens die zelf energie opwekken."

Als voorbeeld noemt Tellegen het bedrijf Nederland Isoleert. Dit bedrijf helpt huizenbezitters energie te besparen door hele straten tegelijk tegen een betaalbare prijs te isoleren. In nog geen drie jaar tijd is Nederland Isoleert uitgegroeid tot het grootste isolatiebedrijf in de particuliere sector.

Raoul Kiksen, oprichter en directeur van Nederland Isoleert, ontdekte dat slechts 40 procent van de woningen in Nederland goed geïsoleerd is. Het succes ligt in de eenvoud van het concept. Door huizenbezitters in eenzelfde buurt of straat aan te bieden samen te isoleren maakt het bedrijf isoleren betaalbaar. Het bedrijf, dat in september 2012 van start ging, heeft inmiddels ruim 1.500 ton CO2 bespaard.

Jury en prijsuitreiking

Uit de inzendingen worden op 26 januari maximaal vijf nominaties geselecteerd. Zij worden vervolgens begeleid door deskundige coaches uit het bedrijfsleven en de energiesector. De winnaar van de finale wint € 100.000 om zijn product of dienst verder te ontwikkelen. De jury van de DOEN Energie[s]topper bestaat uit juryvoorzitter Ed Nijpels (SER), Marjan Minnesma (directeur Urgenda), Jacco Minnaar (director Energy and Climate bij Triodos Investment Management), Nina Tellegen (algemeen directeur Stichting DOEN) en Raoul Kiksen (oprichter Nederland Isoleert).

Stichting DOEN organiseert de competitie samen met New Venture, een initiatief dat al meer dan zestien jaar innovatie en ondernemerschap in Nederland stimuleert.

Ga naar website van de DOEN Energie[s]topper voor inschrijving en meer informatie.