30-01-2016 08:52 | Door: Thijs ten Brinck

De directieleden van de Belgische start-up Smappee storten € 2,5 mln eigen geld bij in de onderneming. Met het geld breiden de oprichters de mogelijkheden van de energiebesparing-app uit.

Smappee zag zijn groei in Europa de laatste maanden van 2015 groeien, vooral in Frankrijk en Zwitserland. “We zien een duidelijke invloed van de COP21-conferentie in Parijs en de populariteit van zonne-energie”, zegt Hans Delabie, medeoprichter van Smappee.

“We herkennen 40 tot 80 procent van de voornaamste toestellen”

Samen met compagnon en CEO Stephan Grosjean wil Delabie de groei verder versnellen en de mogelijkheden van het platform uitbreiden.

“Wij zullen de scope uitbreiden tot andere energiebronnen, zoals aardgas en water", zegt Grosjean. "We zullen ook de opkomende energietransitie naar slimme energienetten en energieopslag bevorderen.”

Direct elektriciteit besparen

Smappee levert monitoringsystemen en een smartphone-app die consumenten, en sinds 2015 ook het midden- en kleinbedrijf, helpen de elektriciteitsrekening te reduceren.

Met sensoren, vastgeklemd op de kabels in de meterkast, brengt Smappee individuele stroomverbruikers in een huishouden of bedrijf automatisch in kaart. Daarbij is direct duidelijk of bepaalde elektriciteitsverbruikers ondermaats presteren.

“We herkennen 40 tot 80 procent van de voornaamste toestellen”, zei Grosjean in een interview in juli 2015. “Als je een aantal lampen aan of uit doet, en de app laat direct een grote stijging of daling in het stroomverbruik zien, dan weet je direct dat daar veel is te besparen met LED-lampen.”

Bron: Smappee