02-03-2016 18:25 | Door: Dimitri Reijerman

Eneco ziet zijn innovatieve Toon-platform, waaronder de slimme thermostaat valt, steeds verder groeien. Inmiddels gebruiken 225.000 huishoudens het platform. Daarnaast heeft Eneco meer duurzame energie opgewekt in 2015.

Eneco investeert sinds 2012 in het Toon-platform. Daarbij vormt de Toon-thermostaat de hoeksteen van het platform. Oorspronkelijk werd Toon ontwikkeld door het zelfstandige softwarebedrijf Quby, maar in oktober vorig jaar werd de onderneming overgenomen door Eneco.

De overname heeft tot doel om Toon ook in andere Europese landen een succes te maken. Samen met Capgemini heeft Eneco zich tot doel gesteld om voor eind 2017 1 miljoen exemplaren te verkopen. Naast abonnementen ziet Eneco de Toon-thermostaat ook als ideaal platform voor het aanbieden van energiebesparende domotica-toepassingen. Het wil daarom aan andere bedrijven toegang geven tot het platform, maar dan wel tegen betaling.

Abonneegroei

In Nederland laten de laatste jaarcijfers van Eneco een gestage groei zien van het aantal Toon-abonnees: in november liet Eneco-ceo Ivo De La Rive Box op DuurzaamBV Radio nog weten dat er 175.000 Toon-klanten zijn. inmiddels is dat opgelopen naar 225.000. De groei aan slimme meters vormt daarbij een belangrijke aanjager.

Eneco stak in 2015 € 715 mln in duurzame energieprojecten, met name in windparken, en in uitbreiding van zijn energienetten. In totaal nam de duurzame productiecapaciteit met 14 procent toe tot 1.919 megawatt.

Bron: Eneco | Foto: Eneco