28-03-2012 21:04 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

In de bebouwde omgeving is nog een hoop te halen aan duurzaamheid, zo denkt Aksel Stevens van Brakel Interieurgroep. Daar wil het van oorsprong staalbewerkingsconcern op inspelen met een nieuw wandpaneel dat belooft een enorme kostenbesparing mee te brengen.

Het familiebedrijf is de uitvinder van de Crystall Wall, een nieuw wandpaneel dat naar eigen zeggen 40 tot 50 procent aan energie kan besparen ten opzichte van conventionele klimaatinstallaties.

Brakel is van oorsprong een staalbewerkingsconcern. “Tot en met brommerpijpen, wij maakten alles”, zegt Stevens. Vanaf de jaren zeventig begon het bedrijf ook stalen wandpanelen te maken. Hier werd het wereldwijd bekend mee.

De laatste vier jaar is Brakel Interieurgroep, gevestigd in Hilversum, steeds meer bezig met duurzaamheid. Deze focus op duurzaamheid en de bekendheid met wandpanelen heeft het bedrijf de Crystall Wall opgeleverd.

Handige eigenschap

De Crystal Wall bestaat uit wandpanelen die gevuld zijn met een speciale zoutzoutoplossing. In vakjargon heet dit materiaal PCM, kort voor Phase Change Materials, en het blijkt handige eigenschappen te hebben.

“Door PCM fungeert elk paneel als een accu”, legt Stevens uit. “Als het koud wordt slaat het de kou op en dit wordt weer vrijgelaten wanneer het warm is. Hierdoor werkt het als een soort stabilisator voor de ruimte.” Uiteindelijk zorgt dit ervoor dat een klimaatinstallatie nog maar enkele dagen per jaar nodig is, als het ontzettend koud of warm is. Dit is slechts 15 dagen per jaar, schat Stevens.

Daarnaast wordt via een kleine ruimte in de panelen een ventilatiestroom opgezet die onderaan de panelen lucht de ruimte in blaast. “Veel ventilatiesystemen blazen lucht van boven de ruimte in, maar warme lucht wil altijd omhoog. Als je het van onder doet is het veel efficiënter.”

Brainstormgroep

Tijdens een brainstormsessie met een duurzame partner van Brakel Interieurgroep, de Climate Neutral Group, stelde iemand voor om PCM in wanden toe te passen. Brakel ging een samenwerking aan met het bedrijf Autarkis en inmiddels is het paneel vier maanden op de markt.

In totaal heeft Brakel al 1500 vierkante meter verkocht en voorspellen de aanvragen voor de panelen dat er de komende tijd een veelvoud hiervan aan de man wordt gebracht.

De Crystall Wall is onderdeel van een grotere verduurzaming die het bedrijf doorvoert. Daarbij richt Brakel zich op drie cruciale onderdelen van het bedrijf: het product, waar de Crystall Wall deel vanuit maakt, het productieproces en het gebouw.

Productieproces

Bij het productieproces is Brakel na gaan denken over energiereductie op de werkplaats. “Dit gaat bijvoorbeeld om energiezuinige verlichting, recirculatie door ventilatoren en het simpelweg naleven van de huisregels. Soms stonden er roldeuren open. Als het dan koud werd, werd de verwarming hoger gezet, nu niet meer.”

Verder werd het productieproces efficiënter ingericht. “De tijd die mensen kwijt waren met het rondlopen met karren hebben we opgelost door een soort lopende band te maken.” Hierdoor heeft het bedrijf ook nog ruimte bespaard.

Resultaten

De resultaten van de verduurzaming zijn duidelijk. In twee tot drie jaar heeft het bedrijf 40 procent minder energie verbruikt. Brakel heeft ongeveer €15.000 bespaard aan gas vorig jaar.

De laatste drie jaar heeft Brakel het eigen gebouw aan een test onderworpen. Hieruit bleek dat er nog winst te behalen viel. “Het is een prachtig pand, maar het is niet optimaal.” Uit onderzoek van ingenieursbureau Search bleek dat de meest duurzame oplossing was om de nieuwe ruimte die in de fabriekshal was gecreëerd te benutten voor een nieuw kantoorpand en het oude af te stoten.

Zonnepanelen

“We zijn nog niet klaar met het proces. We hebben bijvoorbeeld 12.000 vierkante meter dak. Zonnepanelen zijn nu nog niet rendabel, maar misschien over een tijdje.”

Met de Crystal Wall lijkt Brakel een gat in de markt te hebben ontdekt. “Er is een bedrijf dat PCM in vloeren levert en een die het in matten levert, maar dat is minder effectief.”

Hoe nu hiervan te profiteren? Geïnteresseerden uit binnen- en buitenland spreken Brakel nu aan, maar het bedrijf probeert het rustig aan te doen,  legt eigenaar Bas Rooskens uit. “Of er straks bedrijven in China onze panelen verkopen? Ik denk het wel.’’