20-06-2016 07:03 | Door: Eelco Brandes

Met tijdelijke fysieke zonnepanelen-shops in de winkelstraat mikt webwinkel Zonneplan op de impuls gedreven aankoop. Deze moeten de consument helpen in het woud van zonnepanelen-aanbieders.

Dat zei Paul van der Klooster, directeur Zonneplan, op DuurzaamBV Radio. Zonneplan startte onlangs zijn eerste tijdelijke winkel in Ede, omdat deze gemeente volgens het bedrijf grote ambities heeft op het vlak van duurzaamheid. De komende tijd worden in meerdere regio’s zonnepanelenwinkels geopend onder de vlag van Zonneplan.

“We doen iets vernieuwend: we mikken op de impulsaankoop in de straat”, zegt Van der Klooster. “Veel mensen hebben het aanschaffen van zonnepanelen in het achterhoofd maar zijn er nog niet aan toegekomen. Ze worden er nu op straat mee geconfronteerd en zijn nieuwsgierig.”

Beleving

In de winkel zijn echter geen rekken vol met panelen te vinden. De klant moet het zien als een vertaling van de zonnepanelen-webshop in een fysieke winkel. “Hierin leggen we onze werkwijze uit en geven we advies op maat over hun huis. Daarmee creëer je een stukje beleving voor klanten.”

Rendement

De winkels van Zonneplan zijn niet voor eeuwig. Na zo’n drie maanden verplaatst het ‘circus’ zich weer naar andere steden. Dat heeft een reden, zegt Van der Klooster.

“We penetreren met de fysieke shop nadrukkelijk in een gebied waar veel animo is voor zonnepanelen en/of duurzaamheid. Na verloop van tijd verwachten we lokaal het optimale rendement te hebben gehaald en is het tijd om verder te trekken.”