02-09-2016 12:02 | Door: Eelco Brandes

Duurzame Dinsdag staat op 6 september voor de deur. Deze duurzame innovaties, businessplannen en ideeën maken kans om dit jaar in de prijzen te vallen.

Duurzame Dinsdag biedt jaarlijks ondernemers en particulieren de kans om met hun duurzame idee een podium in politiek Den Haag te krijgen. Het kabinet neemt elke eerste dinsdag van september een koffer vol duurzame initiatieven en ideeën in ontvangst.

duurzame dinsdag

Van uitgewerkt businessplan tot een duurzaam idee in het eigen huishouden: de initiatieven in de koffer zijn ontzettend divers. De afzenders ook: ideeën komen onder andere van particulieren, verenigingen, bedrijven, maatschappelijke organisaties en start-ups.

DuurzaamBedrijfsleven heeft de diverse genomineerden voor de diverse prijscategorieën op een rijtje gezet.

Duurzame Dinsdagprijs

De Duurzame Dinsdagprijs is een extra prijs voor baanbrekende, sector-overstijgende initiatieven. De winnaar van deze prijs ontvangt € 1.000 en ondersteuning van alle relevante Duurzame Dinsdag-partners.

  • Ecofalt

170.000 kilometer duurzaam Nederland. Abbink Boekelo Wegenbouw denkt dat het kan, met Ecofalt. Ecofalt is een nieuw, duurzaam alternatief voor asfalt. Met een nieuwe productiemethode kan het asfalt koud geproduceerd worden.

Dat levert een besparing op van 100 procent in gasverbruik en CO2-uitstoot. Daarnaast bestaat de onder- en tussenlaag voor 90 procent uit gerecycled puin. Dit puin is afkomstig uit sloopmateriaal van bijvoorbeeld oude gebouwen of wegen. Hierdoor biedt Ecofalt een oplossing voor het voorspelde overschot in slooppuin. Bovendien maakt dit het winnen van nieuw gesteente overbodig.

  • Dutch Solar Challenge

De Dutch Solar Challenge is de grootste Nederlandse zonnebootrace. Tijdens het evenement varen boten aangedreven door zonne-energie langs de Friese Elfsteden.

De stichting heeft als doel om duurzaamheid, bewustwording, innovatie en het gebruik van niet-fossiele brandstoffen te stimuleren bij met name jongeren. Er wordt dan ook veel samengewerkt met hogescholen en universiteiten.

  •  Bio Futura

Bio Futura wil zoveel mogelijk olieplastics vervangen door bio-based en composteerbare alternatieven. Bio Futura is importeur, groothandel en webshop in duurzame disposables en verpakkingen. Als bedrijf geloven ze in duurzaam ondernemen en de kracht van biologisch afbreekbare verpakkingen.

Deze verpakkingen worden geleverd aan een breed publiek, zoals restaurants, cateraars, scholen, evenement-organisaties en particulieren. Bio Futura wil met de bio-based en composteerbare materialen de kringlopen sluiten.

Engie Jongerenprijs

De jury van Duurzame Dinsdag heeft ook de drie jonge pioniers bekendgemaakt die kans maken op de Engie Jongerenprijs. Het winnende initiatief ontvangt € 1.000 en ondersteuning van Engie Services.

  • Plasticroad

Plasticroad van bouwbedrijf VolkerWessels werkt aan duurzame wegen. Het concept vervangt de gebruikelijke fundering en asfaltlaag van wegen door gerecycled plastic of kunststof. Plasticroad is een lichtgewicht constructie met daarin een holle ruimte die gebruikt kan worden voor onder andere waterberging en de doorvoer van kabels en leidingen.

Door de lichtgewicht constructie is het aanleggen van wegen eenvoudiger en sneller. Ook is de weg door gebruik van plastic langer houdbaar en onderhoudsvrij. Daarmee werkt Plasticroad aan meerdere duurzame thema’s, waaronder klimaat en plastic afval.

  • Bluerise

Bluerise haalt energie uit de oceaan. De organisatie ontwikkelt technologieën waarmee de energie uit tropische oceanen wordt benut voor de productie van duurzame elektriciteit, koeling en vers water. Het doel van Bluerise is om grootschalige duurzame energiecentrales te maken die draaien op warm en koud water uit tropische oceanen.

Zo wil de organisatie een groot deel van de wereldbevolking voorzien van een duurzame en altijd beschikbare energiebron. Momenteel zijn ze bezig met vier projecten in het Caraïbisch gebied en Azië, waaronder een project op Curaçao. Daar zorgen ze voor installaties die duurzame energie en koeling voor de eilandbewoners verzorgen.

  • De Groene Grachten

In Nederland staan anderhalf miljoen historische gebouwen. Wat is duurzamer dan deze oude panden voor de komende eeuwen klaarmaken? De Groene Grachten wil hierin een doorbraak realiseren. In 2015 verduurzaamden De Groene Grachten dertig historische panden in veertien steden, waaronder forten, bedrijfsgebouwen en woningen.

De Groene Grachten begon in 2012 als initiatief van Wubbo Ockels, Jelle Rademaker en Suze Gehem, met de verduurzaming van zes Amsterdamse grachtenpanden. Een aanpak om oude panden duurzaam te maken is uitgegroeid tot een startup met projecten in heel Nederland.

Eén van die projecten is De Groene Menukaart, een online tool met meer dan vijftig opties voor oude gebouwen. Met steun van het SER Energieakkoord is De Groene Menukaart omgebouwd van Amsterdamse website tot landelijke tool met zeven historische steden, waaronder Leiden, Maastricht en Den Haag.

Lidl Voedselprijs

De jury heeft uit 511 initiatieven de drie ideeën gekozen die het meest vernieuwend zijn in de voedselsector en meedingen om de Lidl Voedselprijs.

  • Taste Before You Waste

Taste Before You Waste probeert voedselverspilling de wereld uit te helpen. Het initiatief wil consumenten bewustmaken van de enorme hoeveelheid eetbaar voedsel die wij als maatschappij dagelijks weggooien én handelingsperspectief bieden over hoe dit voorkomen kan worden.

Wekelijks redden zij – samen met groentewinkels, boeren en vrijwilligers – zo’n 250 kilo voedsel van nodeloze verspilling. Taste Before You Waste organiseert diverse activiteiten, zoals ‘voedsel-weggeef-markten’, diners gemaakt van ‘afgekeurd voedsel’ en debat- en filmavonden rondom het thema voedselverspilling.

  • PeelPioneers

De start-up PeelPioneers richt zich op citrusafval. Elk jaar wordt ruim 70 miljoen kilo citrusafval afkomstig van horeca, sapproducenten en supermarkten vergist of verbrand. Daar wil PeelPioneers iets aan doen. PeelPioneers heeft als doel het opzetten van een biorefinery voor Nederlands citrusafval.

Circulaire economie en biobased economy staan centraal: de start-up gebruikt citrusafval als brandstof. Producten verkregen uit de biomassa worden teruggeleverd aan de leveranciers: limoenen als ontvettend schoonmaakmiddel en pectine als bindmiddel voor allerlei foodtoepassingen

  • Smaackmakers

Smaackmakers werkt aan het verduurzamen van het voedselsysteem en eetpatroon. De organisatie richt zich op horeca en kantines, als een van de belangrijke plekken waar mensen hun eetgewoontes vormen en kunnen veranderen. Initiatiefnemer Natascha Kooiman geeft aan dat het verduurzamen van de horeca en kantine bij bedrijven zorgt voor een hogere productiviteit, tevredenheid en betrokkenheid en gezondere medewerkers.

Smaackmakers is inmiddels gestart met een project rond het verduurzamen van de aanbestedingssystematiek catering met de Rijksoverheid. Daarnaast adviseren ze over veranderingen bij verschillende grote cateraars en implementeren dit ook, én geven ze colleges op hogescholen en universiteiten. De volgende stap die Smaackmakers wil zetten is het starten van een pilot in samenwerking met een groot bedrijf en grote contractcateraar.

Bekijk ook de genomineerden van de 'NS reis mee'-prijs, de VHG Groen-prijs, de Greenchoice energieprijs en de Asito sociale innovatieprijs.

duurzame dinsdag