05-10-2016 09:45 | Door: Fitria Jelyta

Onderzoekers van het Duitse Frauenhofer-Gesellschaft hebben rotorbladen ontwikkeld uit thermoplastisch schuim. Hierdoor worden windturbines lichter en kan het materiaal aan het eind van de levensduur volledig worden gerecycled.

In het project WALiD (Wind Blade Using Cost-Effective Advanced Lightweight Design) werkt het Duitse onderzoeksbureau Frauenhofer-Gesellschaft samen met onder andere de Nederlandse organisaties TNO en NEN. Door het lichtgewicht materiaal te gebruiken, verwachten de onderzoekers de levensduur van windturbines te verlengen. Verder zouden windturbines met de duurzame rotorbladen gemakkelijker te installeren zijn.

duurzame materialen

Duurzame windturbines

“In het WALiD-project streven we naar een volledig nieuw ontwerp voor rotorbladen”, zegt Florian Rapp, projectcoördinator van Frauenhofer ICT. “Voor het eerst vervangen we het harde bouwmateriaal door thermoplasten voor de ontwikkeling van rotorbladen. De thermoplasten zijn plastics die versmolten kunnen worden, waardoor het bouwproces efficiënter verloopt.”

Daarnaast gebruiken de onderzoekers vezel versterkte kunststoffen om de circulaire rotorbladen te bouwen. Door de smeltbare eigenschap van het thermoplastische materiaal, verwachten de onderzoekers het rotorblad aan het eind van de levensduur volledig te kunnen recyclen. Ook zouden de thermoplastische materialen de mechanische sterkte, efficiëntie, duurzaamheid en levensduur van het rotorblad kunnen verhogen, stellen de onderzoekers.

Eerder meldde de branchevereniging Nederlandse WindEnergie Associatie (NWEA) in de toekomstvisie 2030 dat windmolens die over twee keer langere rotorbladen beschikken, vier keer meer energie opleveren.

Multifunctioneel

Naast de toepassing als duurzame rotorbladen voor windturbines, zou het thermoplastische materiaal ook toepassingen kunnen vinden in de luchtvaart-, scheepvaart-, en auto-industrie. De huidige schuimmaterialen die in voertuigen zijn verwerkt hebben volgens de wetenschappers geen hoge isolatiewaarde.

Rapp: “Ons smeltbaar plastic schuim blijft in tegenstelling tot veelgebruikte materialen stabiel in temperatuur, waardoor ze geschikt zijn om toe te passen als isolatiemateriaal in voertuigen, op plekken dichtbij de motor.”

Bron: Frauenhofer-Gesellschaft | Foto: Frauenhofer ICT (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)