Onderzoekers ontdekken korte route voor waterstofproductie

09-12-2013 12:22 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Franse wetenschappers van de Universiteit Claude Bernard Lyon 1 hebben een snelle en schone manier gevonden om waterstof te produceren.

De Franse onderzoekers baseren de productiemethode op een natuurlijk proces dat diep onder de aardkorst plaatsvindt. Een kortere weg naar waterstofproductie kan er toe leiden dat waterstof eerder en breder ingezet kan worden.

Aluminiumoxide

In het natuurlijke proces splitst het mineraal olivijn (Mg,Fe)2SiO4 water in haar componenten waterstof en zuurstof. Door aluminiumoxide aan dit proces toe te voegen wordt de reactie tussen de 7 en 50 keer versnelt. De reactie vindt plaats op een temperatuur van 200 en 300 graden Celsius onder een druk die gelijk staat aan twee keer de diepte van de diepste oceaan.

Voor de meest gebruikte technologie voor de productie van waterstof  – het scheiden van waterstof uit aardgas – zijn hogere temperaturen nodig (rond de 700 graden Celsius) waar CO2 als bijproduct ontstaat. Hoofdonderzoeker Muriel Andreani, van de Universiteit Claude Bernard Lyon 1,  zegt: “Hiermee hebben wij de eerste stap voor een CO2-vrije energieproductie overwonnen.” Het gebruik van lagere temperaturen kan energie en dus ook geld besparen.

Brandstofcellen die waterstof met zuurstof combineren om elektriciteit te genereren stoten alleen waterdamp uit. Dat maakt waterstof-brandstofcellen een aantrekkelijke optie om de uitstoot van CO2 en andere broeikasgassen te reduceren.

Opschalen

Waterstof-brandstofcellen zijn ook in Nederland een geliefd onderwerp voor onderzoek. Wetenschappers proberen een goedkope productiemethode te ontwikkelen om de implementatie van waterstof als schone brandstof te realiseren.

De bekende uitspraak dat meer onderzoek nodig is, gaat ook hier op. Volgens Jesse Ausubel van de Rockefeller University in New York is dit noodzakelijk om te kijken naar de mogelijkheden om dit proces toe te passen op commerciële schaal. “Het opschalen van deze ontdekking duurt waarschijnlijk vijftig jaar”, beweert de onderzoeker uit New York. “Alleen een groeiende markt voor waterstof in brandstofcellen kan helpen om dit proces op de markt te trekken,” aldus Jesse Ausubel.

Het onderzoek is onderdeel van Deep Carbon Observatory (DCO) een tienjarig onderzoeksproject wat in 2019 wordt afgerond. Aan dit project doen ongeveer 1000 onderzoekers mee uit 40 verschillende landen. In dit project worden verschillende disciplines zoals geologie, biochemie, scheikunde en sterrenkunde gecombineerd. Volgens Robert Hazen, hoofd van het DCO bij het Carnegie Instituut in Washington is het project een weg naar grootse uitvindingen in nieuwe wetenschappelijke gebieden.

Bron: Reuters | Foto: Orbital Joe via Flickr

Word nu Free Member en download GRATIS alle infographics met de belangrijkste ontwikkelingen.

Priority Partner voor de sector Energie
Onze Premium Partners
Onze Kennispartners

Nieuws over duurzame energie

In dit overzicht dagelijks het energienieuws uit binnen- en buitenland. We beschrijven en vergelijken duurzame stappen van multinationals, wetenschappelijke doorbraken en veelbelovende concepten van start-ups. We richten ons op hernieuwbare energiebronnen als windenergie, biomassa, waterkracht, aardwarmte en zonne-energie. Ook innovaties in kernenergie, kernfusie, fossiele energiecentrales, energieopslag en smart grids komen aan bod.

Sector Energie