24-01-2014 10:16 | Door: Luc Hillege

Optimisme bij de presentatie van het eerste trendrapport over zonne-energie: de sector blijft groeien – denkt de sector zelf althans. Maar donkere wolken dreigen: ‘Maak zonne-energie sexy!’

De zonnesector ziet de toekomst zonnig in. Zoveel werd duidelijk bij de presentatie van het Solar Trendrapport 2014, waarin 200 professionals uit de Nederlandse zonne-industrie hun visie op de toekomst gaven.

De zonne-energiemarkt zit nog zeker tot 2018 in de lift. Van de ondervraagde zonneprofessionals verwacht 81,8 procent groei van de Nederlandse markt in 2014. Bijna twee derde verwacht ook een groeiende zonnemarkt na 2018. Het optimisme is bijna aanstekelijk: van de 200 deelnemers aan de enquête van Solar Solutions denkt 17,7 procent zelfs dat de markt nooit zal verzadigen.

De rek is eruit

Toch gaat er wel wat veranderen. Consumenten blijven de grootste afzetmarkt in 2014, maar het mkb en woningcorporaties staan op de tweede en derde plaats. De sector voorspelt een grote verschuiving na 2018. De grootste afzetmarkt bestaat dan naar verwachting uit grote gebouwen.

Aan jaren van dalende prijzen voor zonnepanelen komt verder een eind. Een lichte daling in de prijs is de tendens, maar er zit in de toekomst zeker géén onverwachte prijskeldering aan te komen. Kortom, de rek is er wel uit volgens de branche.

Vierkante business

Dat hoeft niet zo te zijn, suggereert marketinggoeroe Eugène Roorda. Er heerst een verkeerd denkpatroon in de zonnesector. De zonnesector ziet financieel voordeel namelijk veruit als belangrijkste aankoopcriterium voor zonne-energieproducten. Duurzaamheid is daarna een reden voor mensen. Ergens onderaan wordt door 6,6 procent van de zonaanbiddende ondernemers ‘hip en trendy’ genoemd als factor.

En daar gaat het mis, stelt gastspreker Eugène Roorda. Terugverdientijden, subsidies, salderen – het zijn termen waarvan de haren van overeind gaan staan bij de reclamegoeroe. Zonnepanelen worden op de verkeerde manier in de markt gezet. “De Nederlandse zonne-ondernemer doet alles vierkant, het is een vierkante business,” aldus Roorda. Het ontbreekt aan vrouwen, schoonheid en vooral verleiding. Gevolg: ondanks exponentiële groei is de markt nog steeds ‘non-existent’.

Sexy zonnepanelen

Als grondlegger van de succesvolle overheidscampagne ‘Bob jij of Bob ik’ weet Roorda hoe je een idee in de markt moet zetten.  Als zelfs Page haar onmisbare product toiletpapier verleidelijk weet te maken, filosofeert hij, dan moet dit met zonnepanelen toch ook mogelijk zijn?

Dus stelt de marketingprofessional het volgende voor: ‘Maak zonne-energie sexy!’ Een zonnepaneel is net zo goed een statussymbool als een auto dat is. “Op de weg rijden ook niet alleen Fiats. Er rijden vooral Mercedessen, Audi’s en Porsches.”

“Zonnepanelen zijn lelijk!” benadrukt hij nog maar eens. Er zijn talloze innovaties en nog steeds wordt er ‘troep’ op het dak geplakt. Esthetiek en schoonheid zijn sleutelwoorden om een non-existente markt te transformeren naar een Nederland waar overal zonne-energie op de daken ligt.

In marketingtermen gaat het erom hoe je een product positioneert en in welke context je deze plaatst. Roorda schudt zijn hoofd als hij slogans hoort als “Volledig ontzorgd en zelfvoorzienend” of “Gratis genieten van zonnestroom”. De zonne-energiebranche moet zonne-energie ‘hip en trendy’ maken. Bij het volgende trendrapport mag die eerder benoemde 6,6 procent dan ook ingeruild worden voor zeker meer dan 50 procent.

Foto: Solar Today