14-05-2014 08:16 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Van Lochem tot Amsterdam testen huiseigenaren een opslagsysteem waarin zij zelf de controle hebben over hun duurzaam opgewekte stroom.

In het pilotproject Vehicle2Grid bepalen deelnemers zelf wat zij doen met hun lokaal opgewekte energie, bijvoorbeeld van eigen zonnepanelen. Gebruik je het zelf in huis, lever je het terug aan het net, of sla je het tijdelijk op in de accu van je elektrische auto? Vehicle2Grid is dinsdag gepresenteerd tijdens het jaarlijkse SmartCity event in Amsterdam.

De pilot bestaat uit drie fases waarin het aantal deelnemers telkens toeneemt. In Lochem doen twee mensen mee, de tweede fase in Amsterdam Nieuw-West draait in een appartement of bedrijfsgebouw. In de laatste fase doet een hele straat of buurt in het stadsdeel mee. De onderzoeksperiode duurt drie jaar. Inclusief een subsidie investeren de deelnemende partijen gezamenlijk € 1,6 mln.

Elektrische Mitsubishi

Twee inwoners van Lochem beginnen over enkele weken met Vehicle2Grid. Zij moeten uitzoeken of het concept, en vooral de interface, werkt en waar de eventuele zwakke punten zitten. De meest in het oog springende verandering is de elektrische Mitsubishi voor de deur. Deelnemers moeten hun eigen elektrische auto tijdelijk inruilen voor een voor de pilot aangepast model. “Voor deze proef is de Mitsubishi omgebouwd, zodat de accu niet alleen oplaadt maar ook stroom teruglevert”, zegt Jacco van der Burg, Business Developer Electric Vehicles, van Cofely. “Dat is geen ingewikkelde ingreep. De meeste elektrische auto's kunnen stroom terugleveren, maar de optie is niet standaard ingebouwd.”

“Vehicle2Grid moet de duurzaamheid van een woning met zonnepanelen, en die van de elektrische auto verhogen”, zegt Van der Burg. De komende jaren zullen steeds meer huishoudens overstappen op een elektrische auto of zonnepanelen, is de verwachting. “Als bewoners hun zonne-energie zelf kunnen opslaan en het gebruik ervan bepalen, hoeven zij niets terug te leveren aan het net, wat altijd stroomverlies oplevert. Door de auto te koppelen aan de stroomvoorziening, wordt die nog duurzamer.” Volgens Van der Burg leidt een combinatie van die elementen tot verhoging van het comfort en worden huishoudens meer zelfvoorzienend.

Flexibiliteit

Afgezien van de technische haalbaarheid, is de pilot vooral bedoeld om inzicht te krijgen in de sociale aspecten. Het uiteindelijke doel is om Vehicle2Grid landelijk uit te rollen. Studenten van de Hogeschool van Amsterdam gaan de deelnemers nauwgezet volgen om hun gedrag en energiebehoefte in kaart te brengen.

Daarbij kijken ze ook naar de menselijke flexibiliteit. “Iemand die optimaal van het systeem wil profiteren, zal wat flexibiliteit moeten inleveren”, zegt Van der Burg. Tijdens de proefperiode krijgen deelnemers op basis van hun energiebehoefte advies over het juiste moment van vertrek of thuiskomst. “Maar het is geen verplichting. Het is niet zo dat de pilot mislukt als mensen gewoon hun eigen gang gaan”, benadrukt hij. “Het is een advies.”

In het experiment werkt een groot aantal partijen samen, waaronder technische dienstverlener Cofely, energiebedrijf Alliander, Mitsubishi Motors Corporation, ABB, Amsterdam Smart City, de Hogeschool van Amsterdam en het stadsdeel. De komende drie jaar inventariseren zij de eventuele obstakels en zoeken naar oplossingen en verbeteringen. Het doel is een wijk te ontwikkelen waarin elektrische auto's, zonnepanelen en zelfvoorzienende huishoudens gemeengoed is.

Foto: Amsterdam Smart City, met toestemming gebruikt.