28-05-2014 08:19 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Chemieconcern DSM levert kosteloos een nieuwe efficiëntieverhogende folie voor zonnepanelen. In ruil daarvoor vraagt DSM de helft van de extra opbrengst. 

De folie zorgt voor een lagere reflectie van zonlicht, waardoor een zonnepaneel meer stroom opwekt. Een zonnepaneel met folie levert zo’n 10 procent meer stroom dan eentje zonder. DSM installeert de folie kosteloos, en zorgt tevens voor een duurzame verwerking van het afgedankte materiaal. Als tegenprestatie krijgt het chemieconcern de helft van de extra gegenereerde inkomsten.

De folie is ontwikkeld door SolarExcel, dat vorig jaar werd overgenomen door DSM. Het chemiebedrijf richt zich met de actie niet op particulieren, maar vooral op grote producenten van zonne-energie. Een 10 procent hogere opbrengst levert in dit geval zowel voor DSM als de betrokken partijen al een groot financieel voordeel op.

Er kleven nog wat onzekerheden aan het plan. DSM weet namelijk nog niet of de folie wel lang genoeg meegaat om de kosten eruit te krijgen.

Licentie

DSM blijft in het businessmodel eigenaar van de folie en neemt het product na gebruik dus ook terug. De klant betaalt volgens de afspraken in een overeenkomst. “De producten die we maken leveren een functionaliteit voor de klant. In het verleden werden we alleen voor de grondstof betaald. Nu rekenen we uit wat de toegevoegde waarde is in de keten”, zegt Rob van Leen van DSM in een interview met RTL XL. “We verkopen het product met een licentie. Via die licentie ontvangen we een deel van de meeropbrengst.”

Een dergelijk concept wint snel aan populariteit. Lampenproducent Philips levert licht als service, waarbij de afnemer betaalt voor het aantal lichturen en niet voor de lampen. Bandenproducent Michelin maakte vrachtwagenbanden waarbij de afnemers betalen per kilometer.

Uiteindelijk kan zo'n service meer opleveren dan de rechtstreekse productverkoop, zegt Onno Oldeman, strategieconsultant bij Simon-Kucher & Partners bij RTL XL. Volgens Oldeman gaat dit vooral op bij nieuwe innovaties die niet op een andere manier verkrijgbaar zijn. De consument betaalt misschien iets meer, maar krijgt daar wel het gemak van de service voor terug.

Bron: FD, RTL | Foto: Port of San Diego via Flickr