Peuken-power: Wetenschappers slaan energie op in sigarettenfilters

12-08-2014 10:52 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Zuid-Koreaanse wetenschappers zijn er in geslaagd om sigarettenpeuken om te zetten in een materiaal dat energie op kan slaan.

De onderzoekers van Seoul National University hebben hun resultaten gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Nanotechnology. Daarin beschrijven ze hoe ze de filters hebben getransformeerd. Sigarettenfilters bestaan voornamelijk uit celluloseacetaat, een kunstvezel die ook veel in textiel voorkomt. De stof wordt als giftig beschouwd en vormt een milieurisico als het in de natuur belandt.

"Onze studie heeft aangetoond dat sigarettenfilters getransformeerd kunnen worden in een hoogwaardig, koolstof-gebaseerd materiaal via een simpel proces, dat tegelijkertijd een groene oplossing biedt voor de energievraag in de maatschappij," aldus professor Jongheop Yi, co-auteur van de studie, tegen Reuters.

Het eindresultaat is een zogenaamde supercapacitator, waarvan de Zuid-Koreanen zeggen dat deze meer energie kan opslaan, sneller oplaadt en langer meegaat dan andere manieren om energie op te slaan.

Volgens de groep Americans for Nonsmokers' Rights, een actiegroep tegen roken, zijn sigarettenpeuken het meest weggegooide product wereldwijd en zorgen zij gezamenlijk voor meer dan 765.000 ton afval per jaar.

Foto: Nathan Esguerra via Flickr.com

Word nu Free Member en ontvang GRATIS 2x per week een nieuwsbrief met de belangrijkste duurzame ontwikkelingen. En download ook nog eens GRATIS al onze infographics.

Priority Partner voor de sector Energie
Onze Premium Partners
Onze Kennispartners

Nieuws over duurzame energie

In dit overzicht dagelijks het energienieuws uit binnen- en buitenland. We beschrijven en vergelijken duurzame stappen van multinationals, wetenschappelijke doorbraken en veelbelovende concepten van start-ups. We richten ons op hernieuwbare energiebronnen als windenergie, biomassa, waterkracht, aardwarmte en zonne-energie. Ook innovaties in kernenergie, kernfusie, fossiele energiecentrales, energieopslag en smart grids komen aan bod.

Sector Energie