20-08-2014 08:15 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

De Nederlandse zonne-energiesector onderscheidt zich door samenwerking, hightech oplossingen en design. Dat blijkt uit een studie van Atrivé en Energy Indeed.

De studie International Positioning of the Dutch PV Sector in opdracht van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RvO) zet een aantal Unique Selling Points op een rijtje. Daarmee kunnen Nederlandse bedrijven en kennisinstellingen zich in het buitenland presenteren.

De Nederlandse PV-sector groeit. In slechts twee jaar tijd is het totale geïnstalleerde zonnevermogen aan het einde  van 2013 verviervoudigd naar 722 megawatt. Ongeveer 90 procent daarvan komt voor rekening van de huishoudens, die gemiddeld 22 cent per kilowattuur op hun energierekening besparen. De business case voor grootschalige projecten is wat zwakker, maar dat wordt volgens de onderzoekers ondervangen door verschillende subsidies.

In absolute termen is markt nog relatief klein, maar de doorzettende groei biedt vele mogelijkheden op verschillende terreinen. Volgens het rapport heeft de Nederlandse zonnesector drie Unique Selling Points.

 

1. Samenwerking

 

Nederland heeft een sterke positie in de productie en levering van productieapparatuur voor de PV-industrie. Een belangrijke reden voor deze sterke positie zijn de nauwe banden met onderzoeksorganisaties. Het Energieonderzoek Centrum Nederland heeft banden met onder andere Tempress en Eurotron. In de brede alliantie Solliance zijn kennisinstituten uit Nederland, België en Duitsland verenigd.

 

2. Hightech oplossingen

 

Nederland heeft een lange lange staat van dienst op het gebied van innovatieve producten en baanbrekende demonstratieprojecten. Nederlandse hightech wordt geassocieerd met kwaliteit en betrouwbaarheid. De diensten zijn flexibel en klantgericht. Het Nederlandse bedrijf Dutch Space heeft een naam opgebouwd in de levering van zonnepanelen voor satellieten. Tweederde van alle missies van de Europese ruimtevaartorganisatie ESA zijn voorzien van Nederlandse zonnesystemen, inclusief het Europese navigatienetwerk Galileo.

 

3. Design

 

Nederland heeft een internationaal sterke positie in innovatief ontwerp, het Dutch Design. Dit is in de zonnesector terug te vinden in onder meer gebouwen, bouwelementen en consumentenproducten. Nederland beschikt over een aantal in het oog springende ontwerpen van duurzame bouw met geïntegreerde PV-systemen. Voorbeelden daarvan zijn het nieuwbouwproject Stad van de Zon in Heerhugowaard en de Energy Flower in de Chinese stad Wuhan. Energy Flower, ontworpen door architectenbureau Soeters Van Eldonk in samenwerking met Grontmij, is uitgeroepen tot het meest duurzame gebouw ter wereld.

RvO wil de onderzoeksresultaten gebruiken voor promotiemateriaal voor ambassades, internationale beurzen en conferenties over zonne-energie.

Bron: RvO | Foto: www.TheEnvironmentalblog.org