17-09-2014 08:15 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

In de Verenigde Staten stijgen de investeringen in zonnestroom naar recordhoogten. Particuliere investeerders volgen bedrijven met de strategie van SolarCity: verkoop stroom, geen panelen.

Volgens onderzoeksbureau Mercom Capital Group hebben private investeerders dit jaar tot nu toe $ 2,4 mrd gestoken in maatschappijen die zonnestroom aanbieden volgens een leaseconstructie. Eind 2014 is dat bedrag naar verwachting gegroeid tot $ 5 mrd. In 2013 was dit nog $ 3,3 mrd.

SolarCity, met Tesla-CEO Elon Musk als mede-oprichter, is de grootste decentrale aanbieder van zonnestroom in de VS, en levert aan bedrijven, overheidsinstanties en particulieren. Het bedrijf werkt volgens het leasemodel. De klant koopt de zonnepanelen niet zelf, maar betaalt de installatie en het onderhoud via de elektriciteitsrekening.

Investeerders zijn vooral gecharmeerd van Sungevity, dat eerder dit jaar het Nederlandse Zonline overnam, en Sunrun. Hun strategie is een opvallende ommekeer ten opzichte van vijf jaar geleden, toen zij voornamelijk waren geïnteresseerd in zonnepanelenfabrikanten en -ontwikkelaars.

 

Geen twijfels

 

Zon heeft zich ontwikkeld tot een valide energiebron, zegt Tom Athan van Altus Power America Management in een interview met Bloomberg. "Vragen die investeerders een paar jaar geleden nog stelden over rendement en betrouwbaarheid hoor je niet meer. Ze gaan ervan uit dat het lukt."

De investeringen leveren volgens analisten met minimale risico’s veel rendement. Verkoop van zonnestroom is door de langjarige contracten een constante en voorspelbare bron van inkomsten. Bovendien is het aantal belangstellenden dat voor grote bedragen instapt beperkt, wat het rendement verder verhoogt.

Bron: Bloomberg | Foto: Thomas Hart, via Flickr