23-09-2014 15:57 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Grote multinationals als IKEA, H&M, Mars, Philips, Nestlé en KPN hebben zich aangesloten bij de RE100-campagne. Een wereldwijd kennisnetwerk om bedrijven te laten overschakelen naar hernieuwbare energie.

De dertien ondertekenaars streven ernaar 100 procent hernieuwbare energie te gebruiken in 2020 en willen andere bedrijven overhalen hetzelfde te doen. Het doel van de campagne is dat de 100 grootste concerns ter wereld in 2020 overschakelen naar 100 procent hernieuwbare energie. De RE100-campagne moet uitgroeien tot een breed, wereldwijd kenniswerk dat de energietransitie in het bedrijfsleven versnelt. De dertien koplopers werken samen met wetenschappers en NGO's bij het delen van die kennis.

De organisatie geeft onder meer advies over de financiële voordelen en de risico's, en de verschillende hernieuwbare bronnen die het beste bij een bedrijf passen. Concerns die al verder zijn gevorderd, delen hun 'best practices'. De groep wil het komend jaar ook bedrijven in China en India benaderen. Het netwerk is een initiatief van The Climate Group in samenwerking met het Carbon Disclosure Project (CDP) en het International Renewable Energy Agency (IRENA).

Niet alle bedrijven die werken aan 100 procent hernieuwbare energie in 2020, hebben zich bij het netwerk aangesloten. Het techbedrijf Apple en de Amerikaanse keten Walmart bijvoorbeeld, investeren eveneens miljarden in hernieuwbare energieprojecten.

Bron: The Climate Group, International Business Times, GreenBiz | Foto: russf, via Flickr