31-10-2014 16:20 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Pieter Verberne is een door de wol geverfde manager. Hij werkte onder meer bij AkzoNobel als directeur Energie. Toch koos hij voor een onzekerder bestaan. Met de Nijmeegse start-up CarbonOrO wilde hij zijn idee over CO2-afvang naar de markt brengen.

Via een omweg groeide CarbonOrO uit tot een innovatief bedrijf dat relatief makkelijk en energie-efficiënt biogas verwerkt tot groen gas van hoge kwaliteit. Daardoor is de brandstof bij te mengen in het bestaande aardgasnet.

Biogas uit slib en organisch afval is doorgaans van lage kwaliteit en bestaat voor een derde deel uit CO2. De start-up gebruikt een oplossing van amines en polymeren om dit CO2 te verwijderen. Hoogwaardig biogas, gezuiverd van CO2, is meer waard. En dus zijn bedrijven geïnteresseerd. Door de toenemende vraag naar groen gas en de schaalbaarheid van de techniek was de business case snel gevonden.

 

Spiegelen

 

Via het Climate-KIC Accelerator programma kreeg het idee verder vorm. “Het is altijd goed je ideeën te spiegelen bij anderen. Soms word je met de neus op de feiten gedrukt”, zegt Verberne. “Er komen zaken boven water die je wel weet, maar waarvan het goed is dat anderen ze nog eens benadrukken. Climate-KIC biedt hiervoor de structuur.” Het Accelerator programma leert onder meer dat een succesvol bedrijf niet alleen bestaat uit mensen met briljante ideeën. Er moeten ook mensen zijn die het degelijke handwerk voor hun rekening nemen.

En technologie alleen verkoopt niet, zegt Verberne. “Dat was ook een belangrijke les. Je moet het idee tastbaar maken. Voor CarbonOrO is dat onze container.” Het bedrijf ontwikkelde een zuiveringsinstallatie die past in een zeecontainer. De installatie heeft een capaciteit van 1000 kuub per uur en is zeer energiezuinig. De eerste klant is Van de Groep in Spakenburg, de grootste producent van biogas van Nederland. Een kleinere testinstallatie staat bij de afvalenergiecentrale van AVR in Duiven.

“We hebben een eerste investeerder aangetrokken om op te schalen. We hopen medio volgend jaar de fase van start-up voorbij te zijn”, zegt Pieter Verberne. “Het gaat minder snel dan gehoopt, maar ik ben van nature ongeduldig. Aan de andere kant gaan we wel weer sneller dan anderen.

 

CO2-afvang

 

CarbonOro werd oorspronkelijk opgericht om op een goedkope manier CO2 af te vangen en op te slaan (CCS), maar dat bleek financieel niet haalbaar. Het idee verdween naar de achtergrond, maar is niet vergeten. Hoogovens en chemische fabrieken kunnen wel investeren in energie-efficiëntie, maar ze zullen altijd afhankelijk blijven van fossiele brandstoffen. “Bepaalde processen hebben nu eenmaal continu warmte nodig. Hernieuwbare stroom voldoet niet.

Als we de CO2-uitstoot in de industrie willen terugdringen, dan is opslag onder de grond de beste oplossing”, aldus Verberne. Ook het Internationaal Energie Agentschap (IEA) geeft de voorkeur aan CO2-afvang en opslag als bedrijfsprocessen zonder fossiele brandstoffen onhaalbaar zijn. Conventionele afvang en opslag van CO2 is echter duur.

De gemiddelde kosten bedragen zo'n 50 tot 60 euro per ton CO2. Daarnaast nemen de ontwikkeling en de bouw van zo'n installatie enkele jaren in beslag. De CCS-technologie van CarbonOrO kost niet meer dan 25 euro per ton CO2. Maar zelfs voor die lage prijs is op dit moment geen haalbare business case op te stellen. Uitstoot blijkt voor bedrijven nog altijd goedkoper. Over zeven tot acht jaar is die business case er waarschijnlijk wel, maar daar wilde het Nijmeegse bedrijf niet op wachten.

 

Nieuwe draai

 

“Het moment waarop je besluit het roer om te gooien, is het belangrijkste voor een onderneming”, zegt Pieter Verberne. “Je moet het idee omzetten naar een product of dienst waar op dat moment vraag naar is.

[caption id="attachment_69907" align="alignright" width="252"] Pieter Verberne: "Je moet de markt vinden en iets leveren waarvoor mensen willen betalen."[/caption]

Voor CCS was het nog te vroeg. Dan kun je twee dingen doen: stoppen of iets anders bedenken.” Voor CarbonOro werd het voorlopig die laatste optie.

CarbonOrO koos voor een aanpak in twee fasen: een naam opbouwen in de zuivering van biogas, en in een later stadium de markt op voor CO2-afvang en opslag. “Biogas blijft een nichemarkt”, zegt Verberne. “De markt voor CCS is vele malen groter. Als ik daar op termijn 2 tot 3 procent van mag leveren, laat ik die mogelijkheid niet schieten.”

De belangrijkste boodschap die Verberne via Accelerator meekreeg: het is geen toeval als een bedrijf succesvol wordt. Iedere ondernemer moet zijn idee gestructureerd aanpakken. “Het gaat uiteindelijk om de uitvoering van je idee”, zegt Verberne. “Een slecht idee met een goede uitvoering levert meer op dan een fantastisch idee met een slechte uitvoering.”

Dit artikel is het vierde in een serie van portretten van start-ups die deelnemen aan de Climate-KIC Accelerator. Dit is het belangrijkste Europese programma voor start-ups uit de cleantech-sector met een internationale ambitie. Ambitieuze starters kunnen zich tot 3 november 2014 aanmelden voor de ronde van januari 2015.