18-11-2014 16:00 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

 

Hoe hoger de windmolen, hoe hoger het rendement. En hoe lastiger het transport. Modulaire delen van hogesterktebeton zorgen ervoor dat de logistiek niet in de knel komt.

Hoog in de lucht remmen bomen en gebouwen de wind niet af, daarom waait het er harder én constanter. Windmolens worden daarom steeds hoger. Recente pylonen zijn 80 tot 110 meter hoog.

Normaliter zijn die torens opgebouwd uit gestapelde stalen ringen. Om het gewicht van de grote windturbines te dragen, zijn ze aan de basis steeds breder gemaakt. De onderste ringen zijn inmiddels zo groot dat ze niet meer op een standaard vrachtwagen passen.

 

Losse segmenten

 

Samen met onder andere Siemens ontwikkelden onderzoekers aan de Iowa State University een alternatief. In het Hexcrete-concept worden windturbines opgebouwd uit losse segmenten van beton.

Het resultaat is een 3 megawatt windturbine op een pyloon van 140 meter hoog, die zeshoekig is in plaats van rond. Zes pilaren van hogesterktebeton dienen hierin als hoek- en bevestigingspunt voor vierkante panelen, eveneens van beton.

Zowel de platte panelen als de pilaren zijn zeer efficiënt te stapelen op gewone vrachtwagens. Dit maakt het vervoer eenvoudiger en verkleint de overlast op de weg. Door de lagere kosten daalt uiteindelijk ook de prijs van stroom uit windenergie.

Bron: Technisch Weekblad | Foto: Grouse Mountain, via Flickr