19-11-2014 07:15 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

De luchtmachtbasis bij Los Angeles is de eerste Amerikaanse federale instelling die al haar voertuigen heeft ingeruild voor elektrische  auto’s. Bijzonder is dat het grootste deel van het wagenpark kan worden aangesloten op een tweerichting energienetwerk.

De Los Angeles Air Force Base in Californië heeft met dit project een primeur op het gebied van energie-efficiëntie. Het project is onderdeel van de missie van het Ministerie van Defensie voor energie-efficiëntie, kostenreductie en om het gebruik van fossiele brandstoffen te verminderen.

Van de 42 nieuwe voertuigen, zowel volledig elektrische als hybride modellen, kunnen er 36 worden aangesloten op het Smart Grid, waardoor ze in staat zijn stroom uit te wisselen met het netwerk. De mogelijkheid om elektriciteit te halen uit de accu’s van de voertuigen helpt de kosten te dekken. In noodsituaties is de basis tijdelijk zelfvoorzienend.

 

Vraag en aanbod

 

Hoewel de combinatie van elektrische voertuigen met een Smart Grid niet nieuw is, maakt de schaal en het gebruik van OpenADR dit project bijzonder. OpenADR werkt via een vraag- en aanbodsysteem met het openbare elektriciteitsnet. Dat wil zeggen dat de basis stroom afneemt, maar ook kan leveren.

De stroomvraag wordt voorgelegd aan een Energie Management Systeem (EMS) dat in verbinding staat met de elektrische voertuigen. Aan de hand van de eigen behoefte op de luchtmachtbasis wordt het verzoek wel of niet geaccepteerd. OpenADR heeft een breed draagvlak als Smart Grid-initiatief. De ervaringen op de basis moeten laten zien dat het systeem ook voor andere bedrijven werkbaar is.

 

Kosten

 

Naast de grootschalige operatie in Los Angeles, wordt hetzelfde systeem op nog vier andere militaire bases getest. De geschatte inkomsten lopen op tot $187 per voertuig per maand, of $2250 per jaar als een elektrische auto continu op het Smart Grid is aangesloten.

Uitgaande van een realistisch scenario waarin elk elektrisch voertuig maandelijks $100 aan inkomsten oplevert, verdient bijvoorbeeld een Nissan Leaf maandelijks de helft terug van de leaseprijs van $199. De totale kosten voor de vijf locaties samen worden geraamd op $33 mln. De terugverdientijd door deelname aan de elektriciteitsmarkt is nog niet duidelijk.

Bron: Greentechmedia | Foto: Washington State Dept of Transportation, via Flickr