02-08-2012 12:11 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Voor het eerst onthult social mediabedrijf Facebook haar ecologische voetafdruk. Per gebruiker staat de jaarlijkse CO2-uitstoot gelijk aan een kop koffie.

Het social mediaconcern heeft gisteren voor de eerste keer zijn CO2-uitstoot bekend gemaakt en als klap op de vuurpijl aangekondigd in 2015 het platform met 25 procent hernieuwbare energie te runnen.

Broeikasgassen

Facebook stootte 19 procent minder broeikasgassen uit in 2011 vergeleken met concurrent Google, die in 2010 1,5 mln ton uitstootte.

De jaarlijkse carbon footprint van elke Facebook-gebruiker komt neer op 269 gram, dit is te vergelijken met de broeikasgassen die vrijkomen bij de productie van een kopje koffie.

De jaarlijkse carbon footprint van elke Facebook-gebruiker staat gelijk aan een kopje koffie

Hernieuwbare energie

Facebook is ook transparant over zijn energieverbruik. Op dit moment nemen datacentra zo’n 1,3 procent van het wereldwijde energieverbruik voor hun rekening. Bij Facebook is het merendeel, zo’n 27 procent, afkomstig van kolencentrales.

Facebook wil 25 procent van de huidige energiemix halen uit hernieuwbare bronnen tegen 2015. “We hopen met de opening van een ‘groene’ datacentrum in Zweden in 2014 onze carbon footprint alvast wat kleiner te maken,” reageert Facebook.

Transparantie

Het is de eerste keer dat Facebook zo open is over zijn ecologische voetafdruk.

“Ons doel is om meer te begrijpen over onze impact op het milieu en hier verantwoordelijkheid voor te nemen.” Facebook neemt zich dan ook voor om transparant te blijven over deze gegevens.

Greenpeace juicht de openheid van Facebook toe. “Jammer genoeg is deze transparantie zeldzaam onder weborganisaties,” aldus Gary Cook, IT-analyst bij Greenpeace. Amazon, bijvoorbeeld, weigert nog steeds om enige informatie over hun energieverbruik aan het licht te brengen.

Bron: The Guardian

Foto: Jeffrey Pott