04-12-2014 10:49 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Jurassic Park is een bewoner kwijt. E.on heeft aangekondigd afscheid te nemen van de kolen- en gascentrales en zich exclusief op duurzame energie te gaan richten.

Opinie door Roebyem Anders, Vice President van Sungevity

Dat is niet alleen een groene revolutie, het Duitse energieconcern laat hiermee ook zien dat het zijn klanten voortaan centraal stelt. En juist met hun gigantische klantenbestanden hebben de grote energiebedrijven goud in handen. Alleen: ze weten het zelf niet.

Critici van grote energiebedrijven, waaronder het in olie gedrenkte International Energy Agency, buitelen over elkaar heen in hun voorspellingen dat grote fossiele centrales hun langste tijd hebben gehad. Zelfs investment bank UBS raadt haar klanten aan hun geld uit traditionele energiebedrijven terug te trekken en 'zich aan te sluiten bij de [decentrale energie] revolutie'.

 

Vertrouwen

 

Toch is er nog hoop voor energiebedrijven, mits ze focussen op de juiste assets. De tijd dat ze geld als water verdienden met hun grote kolencentrales is echt voorbij, maar energiebedrijven genieten nog steeds het vertrouwen van heel veel klanten.

 

Klanten willen de stroom die ze nodig hebben, zelf kunnen opwekken.

 

Het nieuwe E.on ziet in dat de klant van nu mondig is en niet langer achterover in de stoel op de jaarlijkse naheffing zit te wachten. Klanten willen met geavanceerde home-energy managementsystemen die gekoppeld zijn aan slimme huishoudelijke apparaten hun energieverbruik verlagen. Ze willen de mogelijkheid hebben om een realtime energiecontract af te sluiten als ze alleen tijdens daluren stroom uit het net gebruiken. En het liefst willen ze de stroom die ze nodig hebben zelf kunnen opwekken.

 

Troefkaart

 

Het huidige klantenbestand van ruim 26 miljoen klanten is de nieuwe troefkaart, de asset waar het nieuwe E.on zich nu op gaat richten. Dat is heel slim, want mensen mogen dan graag klagen over hun energieleverancier, als ze voor een lange-termijn investeringen staan - zoals de aankoop van een boiler of zonnepanelen - gaan ze toch het liefst met een vertrouwd gezicht in zee. Hun eigen energieleverancier dus.

Elke energieprofessional weet hoe lastig het is om mensen bij hun energieconsumptie te betrekken. Maar zodra ze zonnepanelen of andere vormen van alternatieve energie in huis nemen, gebeurt er iets merkwaardigs. Op het moment dat mensen hun meter voor de eerste keer zien teruglopen, maakt dat zonder uitzondering een ongekend enthousiasme los. Ze willen niets liever dan hun enthousiasme delen: sommige klanten veranderen in ware zendelingen voor zonnestroom.

 

Kiezen voor de klant opent deur naar nieuwe producten en diensten en dus nieuwe verdienmodellen.

 

De overstap naar zonne- of andere vormen van duurzame energie motiveert consumenten om serieus met energiebesparing aan de slag te gaan. Voor energieconcerns die net als E.on naar hun klanten durven te luisteren, opent dit de deur naar een keur aan nieuwe producten en diensten en dus nieuwe verdienmodellen.

 

Samenwerken

 

Dankzij hun sterke merk en hun gedetailleerde kennis van hun klanten beschikken energiebedrijven over uitstekende kaarten om zich te ontwikkelen tot vertrouwde leveranciers van energie-gerelateerde producten en diensten. Maar om daar ook echt te komen is meer nodig. Je moet klanten doorgronden, ze meenemen en verrassen, innovatieve diensten aanbieden voordat ze weten dat ze die nodig hebben. Aspecten waar de meeste energiebedrijven op zijn zachtst gezegd mee worstelen. Het ligt daarom voor de hand om samen te werken met bedrijven die wel de innovatieve producten of sales power hebben die ze zelf missen.

Als meer energieconcerns de stap van E.on durven volgen en kiezen voor hun klant in plaats van vasthouden aan hun ‘fossiele assets’, zal er een cruciale rol voor hen zijn weggelegd in het tijdperk van decentrale energievoorziening.

Roebyem Anders is Vice President van Sungevity, een zonnepanelen leverancier die met veel plezier en succes samenwerkt met energiereus EON