Bacterie en stikstofgas leveren goedkope ethanol

04-02-2015 15:15 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Onderzoekers aan de Indiana University zeggen dat ze een nieuwe, snelle en vooral goedkopere manier hebben ontdekt om bio-ethanol te produceren.

Het team ontdekte dat de bacterie Zymomonas mobilis, die biomassa efficiënt omzet in ethanol, uitstekend gedijt op stikstof-gas. Producenten van bio-ethanol waren tot dusver gedwongen om stikstofhoudende kunstmest te gebruiken om de bacteriën te voeden. Dat meldt de wetenschapswebsite Phys.org.

Het productieproces met stikstof-gas leverde evenveel bio-ethanol op als de duurdere variant met kunstmest. Bio-ethanol uit cellulosehoudende biomassa is daardoor in een klap veel concurrerender ten opzichte van mais-ethanol of zelfs benzine. De toevoeging van stikstofhoudende kunstmest kost de industrie miljoenen dollars per jaar.

Die extra voedingsstoffen zijn nodig omdat tweede generatie biomassa als hout, gras en de oneetbare delen van planten te weinig stikstof bevatten. Die voedingsstof heeft de bacterie nodig om te groeien.

Bron: PNAS, Phys.org | Foto: PSNH, via Flickr (Creative Commons) (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven.nl)

Word nu Free Member en ontvang de laatste duurzame ontwikkelingen gratis in je inbox. Met nu tijdelijk een GRATIS digitaal exemplaar van ons magazine.

Priority Partner voor de sector Energie
Onze Premium Partners
Onze Kennispartners

Nieuws over duurzame energie

In dit overzicht dagelijks het energienieuws uit binnen- en buitenland. We beschrijven en vergelijken duurzame stappen van multinationals, wetenschappelijke doorbraken en veelbelovende concepten van start-ups. We richten ons op hernieuwbare energiebronnen als windenergie, biomassa, waterkracht, aardwarmte en zonne-energie. Ook innovaties in kernenergie, kernfusie, fossiele energiecentrales, energieopslag en smart grids komen aan bod.

Sector Energie