05-02-2015 16:30 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Met een investering in het Amerikaanse softwarebedrijf Tendril gaat het Franse energiebedrijf GDF Suez zijn klanten gerichter bedienen.

Op basis van bigdata-analyses levert Tendril verschillende diensten aan miljoenen klanten in de Verenigde Staten. Via de samenwerking met GDF Suez maakt het bedrijf de overstap naar Europa. ”We wisten dat onze bedrijfssoftware met enige aanpassing ook geschikt is om de diverse wensen op de Europese markt te bedienen”, zegt Adrian Tuck, CEO van Tendril in een persbericht. “De uitdaging was een vooruitstrevende partner te vinden die ons kan ondersteunen bij de introductie op de Europese energiemarkt.”

GDF gaat de flexibele bedrijfssoftware inzetten als verbindend element tussen leveranciers en verbruikers van energie. “Met deze investering van onze New Ventures-divisie onderstrepen we het belang van smart energy solutions voor GDF Suez,“ zegt CEO Gérard Mestrallet van GDF. “Het platform van Tendril maakt het ons mogelijk de behoeften van onze individuele klanten beter te begrijpen en te beantwoorden. We kunnen klanten nu nog persoonlijker benaderen en actiever betrekken in de diensten en producten die we leveren.”

 

Energieservices

 

Steeds meer energieverbruikers wekken ook zelf energie op, bijvoorbeeld met zonnepanelen. Veel energieleveranciers verschuiven daarom hun focus van het leveren van energie naar het leveren van diensten. Zo adviseren de bedrijven klanten over het verbeteren van isolatie, het installeren van zuinige verlichting of het plaatsen van zonnepanelen.

Tendril aggregeert veel informatie. Bijvoorbeeld over de grootte van gebouwen, over uitgevoerde energiebesparende maatregelen of de aanwezigheid van zonnepanelen. Op basis van die informatie doen energiedienstverleners zeer gericht aanbiedingen aan klanten.

Bekijk een filmpje van Tendril op Vimeo:

http://vimeo.com/95037497

Bron: GDF Suez, Tendril, Bloomberg | Foto: Tendril, via Vimeo (screencap)