18-09-2012 15:23 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

In de Verenigde Staten lopen commerciële bedrijven ver voor op nutsbedrijven en overheidsinstellingen wat betreft het opwekken van eigen zonne-energie.

De tien meest energiebewuste bedrijven produceren individueel meer zonne-energie dan de meeste Amerikaanse elektriciteitsbedrijven. Dat blijkt uit een rapport dat vorige week werd gepubliceerd door de Solar Energy Industries Association (SEIA), de Amerikaanse nationale beroepsvereniging voor de zonne-energie industrie, en Vote Solar Initiative, een non-profit milieuorganisatie.

Genoeg energie voor Florida

De grote Amerikaanse warenhuisketens Walmart, Costco, Kohl’s, Ikea en Macy’s blijken het meest gebruik te maken van eigen zonne-energie. Walmart heeft een capaciteit van 65.000 kW aan zonnepanelen geïnstalleerd. Samen met Costco, dat een capaciteit heeft van 38.900 kW, produceert de supermarktketen evenveel energie als er nodig is om de gehele staat Florida van energie te voorzien.

Ook voordelig voor klanten

De twintig bedrijven die op dit moment de meeste zonne-energie opwekken hebben samen meer dan 1,2 miljoen zonnepanelen geïnstalleerd met een totaalwaarde van $74,3 mln (€56,9 mln). Volgens de SEIA hebben dergelijke installaties de energierekeningen van de bedrijven met miljoenen gereduceerd. “Deze bedrijven weten dat ze met zonne-energie  de energiekosten op lange termijn naar hun hand kunnen zetten en zo uiteindelijk ook de klantenprijzen laag kunnen houden,” zegt Rhone Resch, CEO van SEIA.

 

Bron: BusinessGreen

Foto: David Reeves