19-09-2012 12:07 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Wereldwijd wil 85 procent van de consumenten meer hernieuwbare energie en is 49 procent bereid om meer te betalen voor producten gemaakt met hernieuwbare energie.

Daarbij investeren bedrijven steeds vaker in hernieuwbare energie. De bevindingen blijken uit twee internationale onderzoeken uitgevoerd in opdracht van Vestas, ’s werelds grootste windmolenfabrikant. Het ene onderzoek is de Global Consumer Wind Study 2012 (GCWS), een jaarlijkse enquête onder 24.000 consumenten in 20 landen over hun voorkeuren voor hernieuwbare energie. Het andere betreft de Corporate Renewable Energy Index Report 2012 (CREX), een index van 389 bedrijven in 26 landen die vrijwillig hernieuwbare energie gebruiken.

Meer investeringen in hernieuwbaar

Afgelopen jaar is $14 mld (€10,7 mld) meer geïnvesteerd in hernieuwbare energie dan in energie uit fossiele brandstoffen. Daarnaast heeft 62 procent van de consumenten aangegeven liever producten te kopen van merken die gebruik maken van windenergie. Een reden daarvoor is dat 45 procent de klimaatverandering van de aarde ziet als één van de grootste wereldproblemen.

“De resultaten van de enquêtes van GCWS zijn enorm bemoedigend”, zegt Morten Albaek, vicepresident van marketing, communicatie en bedrijfsrelaties van Vestas. “Het is duidelijk dat consumenten meer behoefte hebben aan hernieuwbare energie en dat ze bereidwillig zijn om een meerprijs te betalen voor producten gemaakt met hernieuwbare energie.”

Toekomst hernieuwbare energie afhankelijk van regelgeving

“Uit het rapport van CREX blijkt dat bedrijven een actieve rol spelen in de aankoop van eigen hernieuwbare energie,” zegt Michael Liebreich, CEO van Bloomberg New Energy Finance, leverancier van onafhankelijke analyses, data en nieuws over schone energie en koolstofmarkten. “Echter, het groeitempo van duurzaam energiegebruik van bedrijven is afhankelijk van politieke steun en regelgeving en de kosten van duurzame technologieën.”

Vestas is vorige maand in Rio de Janeiro gestart met de 2012 Energy Transparency campagne om de energie-inkoop van bedrijven te beïnvloeden en zo te helpen de toekomstige energiemix van de wereld te verbeteren.

Bron: Bloomberg New Energy Finance

Foto: AtmosNews - NCAR & UCAR