07-05-2015 10:08 | Door: Thijs ten Brinck

De hype rond de thuisbatterij van Tesla zet flink door, maar het blijft niet bij mediageweld alleen. Sinds de lancering heeft Tesla al ruim 40.000 systemen verkocht. Musk: “It’s gone super viral.”

Het gaat heel hard met de Powerwall en Powerpack accusystemen van Tesla. Een week na de lancering heeft Tesla al 2.500 orders voor de grotere bedrijfssystemen en staat de teller op 38.000 verkochte accusystemen voor huishoudens. Ook de partners die de systemen willen leveren, staan al te springen.

“De reacties zijn overweldigend, het is absurd”, zegt Tesla-CEO Elon Musk bij het bespreken van Tesla’s resultaten over het eerste kwartaal van 2015. “We zijn in principe al uitverkocht tot medio volgend jaar.”

SolarCity

Ook de aanvragen voor batterijsystemen bij SolarCity gaan door het dak. Al maakt het bedrijf dat zonnepanelen en accu’s via leaseconstructies aan de man brengt, nog geen cijfers bekend. Wel geeft SolarCity aan zich vooral te richten op de verkoop van het 10 kilowattsysteem, dat voornamelijk geschikt is als backup bij stroomuitval.

De 7 kilowatt Powerwall, die is geoptimaliseerd voor het dagelijks opslaan en weer gebruiken van zonnestroom, is financieel nog niet aantrekkelijk genoeg. Dit doordat klanten van SolarCity in de meeste Amerikaanse staten de overproductie van stroom aan het stroomnet kunnen leveren, volgens een vergelijkbaar salderingssysteem als in Nederland.

Amazon

De Amerikaanse IT-gigant Amazon is een van de bedrijven die de modulaire Tesla Powerpacks hebben besteld. Amazon spreekt zelf van een proef. Maar met een omvang van 4,8 megawattuur is het een flinke order. Amazon gebruikt de accu’s als backupsysteem voor kritische processen. Het bedrijf wil ook de introductie van meer hernieuwbare energie op het stroomnet bevorderen.

“We hebben nauw samengewerkt met Tesla in het afgelopen jaar om innovaties op het gebied van energieopslag in onze datacenters mogelijk te maken”, zegt James Hamilton, ingenieur bij Amazon Webservices. “Het ultieme doel is om technische belemmeringen weg te nemen voor de groei van duurzame energie.”

Bron: Bloomberg, Forbes, Datacenter Knowledge | Foto: Tesla