04-10-2012 12:47 | Door: Manon Entius

Hij ziet zonne-energie als dé economische kans van deze eeuw. Danny Kennedy, directeur van zonnepanelenboer Sungevity, spoort ondernemers aan om die kans ook te grijpen.  “Maar er loopt een gorilla met een knuppel rond.”

Ergens is het vreemd: een ondernemer die meer concurrentie wil. Toch is dat precies waar Kennedy voor pleit in zijn nieuwe boek  ‘Rooftop Revolution’, dat woensdag gepresenteerd werd in debatcentrum de Balie. Kennedy is oprichter en mede-eigenaar van Sungevity, Amerika’s derde grootste verkoper van zonnepanelen. In Nederland is Sungevity actief via partner Zonline.

Kennedy is ervan overtuigd dat zonne-energie de grootste economische kans van onze tijd is. “Het is groter dan Google, Instagram, de auto. Het is als vuur, maar dan beter,” lacht Kennedy. Volgens hem zijn alle condities voor een revolutie van zonne-energie al op zijn plek. De publieke opinie is positief ten aanzien van zonne-energie, de techniek is beschikbaar en er is voldoende kapitaal. Het allerbelangrijkste: er is meer dan genoeg zon.

En dus zijn er voor ondernemers kansen in overvloed. Het enige probleem is dat er zijn nog niet genoeg mensen die een bedrijf starten en daadwerkelijk aan de slag gaan. “Mensen moeten het gewoon gaan doen.”

Mensen moeten het gewoon gaan doen. Danny Kennedy

Politiek beest

Kennedy, ook een voormalig Greenpeace activist, waarschuwt meteen dat de strijd niet makkelijk gaat worden. De ondernemers die nodig zijn om de revolutie in gang te zetten zijn geen ‘gewone ondernemers. Het zijn sociale ondernemers met een zeker activisme, vasthoudend en klaar om te vechten. “Je moet een politiek beest zijn, want je vecht tegen gevestigde belangen.” Bedrijven in de fossiele industrie hebben veel te verliezen.

Je moet een politiek beest zijn, want je vecht tegen gevestigde belangen. Danny Kennedy

De ontwikkelingen op het gebied van zonne-energie volgen elkaar in razendsnel tempo op. Door dalende prijzen kan Sungevity zonnestroom aanbieden voor 18 cent per kilowattuur. Dat is nog niet concurrerend met de productieprijzen van fossiele energie, maar wel met retailprijzen. Dus zijn zonnepanelen interessant voor consumenten.

Daar komt bij dat de installatie van zonnepanelen handwerk is in tegenstelling tot gecentraliseerde en geautomatiseerde energiecentrales. Dat betekent banen. Tegenover een totale banengroei van 0,7 procent in de VS in 2011, groeide het aantal banen in de zonne-energiesector met 7 procent. Het creëren van banen is een van de speerpunten van Kennedy’s betoog voor zonne-energie.

“Alleen als je gelooft dat de prijzen van zonnepanelen bij massaproductie  op de een of andere manier zullen stijgen, en de prijzen van fossiele brandstoffen – een schaarse, eindige grondstof – zullen dalen, dan moet je niet in zonnepanelen stappen.”

Primitief

Een belangrijk element dat de rooftop revolution mogelijk maakt is dat de zonne-energiesector in tegenstelling tot andere conventionele energiebronnen, zich beter leent voor een democratische eigendomsstructuur . Dat wil zeggen dat er niet een aantal grote bedrijven zijn die de sector domineren, maar dat het huishoudens zijn verspreid over het hele land, steden, buurten, straten. Mensen vertellen hun vrienden en kennissen over zonne-energie, waarna het zich verspreidt als een soort sneeuwbal.

Maar het is vooral dus een kans voor ondernemers. “Wat we doen met fossiele brandstoffen is ze verbranden en er water mee opwarmen. Dat heeft toch iets primitiefs?” Spring dus op de ‘solar coaster’, wil hij maar zeggen.