22-10-2012 11:47 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Onderzoek van de prestigieuze universiteit Yale toont aan dat buren elkaar aansteken om zonnepanelen aan te schaffen.

‘Keeping up with the Joneses’ is een Engelse uitspraak die verwijst naar burencompetitie. Hebben de buren een zwembad, dan wij ook. Een nieuwe auto? Dan mogen wij niet achterblijven. Dat blijkt ook op te gaan voor zonnepanelen.

Uit onderzoek van de Amerikaanse universiteit Yale blijkt dat als er in een postcodegebied tien zonnepaneelinstallaties zijn, dit de kans op nieuwe volgers vergroot met 7,8 procent.

“Deze resultaten vormen bewijs voor een economisch significant effect,” concludeert onderzoeker Bryan Bollinger. Volgens hem en andere onderzoekers biedt het onderzoek waardevolle informatie voor bedrijven over de spreiding van milieuvriendelijke technologieën. Wervingskosten kunnen worden teruggebracht door een gerichte aanpak die gebaseerd is op deze gegevens.

Praten

Bollinger en mede-onderzoeker Kenneth Gillingham keken naar de invloed die het totaal aantal zonnepaneelinstallaties heeft in Californische postcodegebieden op de kans dat er nieuwe installaties worden geïnstalleerd. Daarbij is nauwkeurig gekeken of er geen andere invloeden waren, zoals marketingcampagnes of de clustering van extra betrokken mensen in ecologische wijken.

De kans dat buren ook zonnepanelen aanschaffen wordt extra groot wanneer buurtbewoners over hun aanwinsten praten. “Als mijn buurman een zonnepaneel installeert en enthousiast vertelt dat hij geld bespaart, is het waarschijnlijk dat ik hetzelfde ga doen,” zegt Gillingham, een van de onderzoekers. “En dan zijn er anderen die niet voorbij willen worden gestreefd door hun buren.”

Bron: Scientias

Foto: Mulad