06-11-2012 14:49 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

De investering in energie-efficiënte producten ziet elektronicaconcern LG dubbel en dwars terug in haar verkoopcijfers. De omzet steeg dit jaar met 75 procent.

Het gaat specifiek om producten met het label “Energy Star Most Efficient”, een onderscheiding van de Amerikaanse EPA (Environmental Protection Agency) voor uiterst energie-efficiënte producten. In 2012 verkocht LG in de Verenigde Staten meer dan 750.000 producten verkocht met de “Energy Star Most Efficient 2012” status. Dit was een stijging van ongeveer 400.000 ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, zegt het elektronicabedrijf.

Goed voor milieu en portemonnee

Uit de gestegen verkoopcijfers is op te maken dat consumenten steeds meer gaan voor energie-efficiënte producten met een label. De producten zijn tenslotte niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de portemonnee. Volgens cijfers van EPA bespaart de consument met deze producten meer dan $ 150 mln (€ 117,2 mln) aan energiekosten. Bovendien reduceren consumenten de uitstoot van broeikasgassen met ongeveer 422 miljoen kilogram.

De energie die LG steekt in in energie-efficientie werpt haar vruchten af. Het electronicabedrijf produceerde in 2011 meer dan vierhonderd Energy Star gecertificeerde apparaten en elektronicamodellen. Eerder dit jaar won LG ook al een prijs voor de ontwikkeling van energiezuinige producten en onderwijsprogramma’s voor werknemers.

Aandacht voor recycling

Ook de recycling van elektronische producten staat op de radar van LG. Recyling van ‘intelligente’ producten is vaak lastig en kostenintensief. LG is daarom een van de elektronicabedrijven- en handelaren die zich in september aansloot bij EPA’s Sustainable Materials Management Electronics Challenge.

De bedrijven in deze coalitie hebben de uitdaging aangenomen meer electronicaproducten te verzamelen voor recycling en willen deze voor 100 procent te recyclen. De “Challenge” is een initiatief met als doel recycling niet meer de uitzondering maar de regel te maken. Andere deelnemers zijn onder andere Panasonic en Samsung.

Bron: Environmental Leader

Foto: LGEPR