10-01-2013 15:46 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Google investeert €200 mln in een windmolenpark in Texas. Tegelijk wordt Google beschuldigd van greenwashing.

Het ‘Spinning Spur Wind Project’ is het elfde project in duurzaamheid waar het bedrijf de afgelopen drie jaar in heeft geïnvesteerd. Het park, dat voor het einde van dit jaar in werking moet zijn, kan met een capaciteit van 161 megawatt ruim 60.000 huishoudens van stroom voorzien.

Het windmolenpark zal worden gebouwd door EDF Renewable Energy, onderdeel van het Franse energiebedrijf EDF. Met het project wil Google een impuls geven aan de lokale economie en groene energieprojecten.

Greenwasher Google

De aankondiging voor het windmolenpark komt op dezelfde dag als een beschulding van greenwashing. Een coalitie van partijen uit de papierindustrie richt zijn pijlen op Google’s ‘Go Paperless in 2013’-campagne.

In de campagne spoort Google bedrijven aan om ‘papierloos’ te werken. Volgens het consortium dat onder de naam Two Sides opereert claimt Google daarmee dat zijn diensten milieuvriendelijker zijn dan printen.

Open brief

In een open brief aan Google CEO Eric Schmidt noemt Two Sides de campagne ‘greenwash marketing’. De coalitie wijst erop dat Google’s activiteiten evenzeer een significante impact op het milieu hebben. Two Sides benadrukt dat Google 1,3 miljoen megawattuur aan elektriciteit per jaar gebruikt – gelijk aan ongeveer 400.000 Nederlandse huishoudens.

Ook wijst de coalitie erop dat elektronisch afval het snelst groeiende segment in de afvalverwerking is en dat printen beter is voor het milieu zolang documenten door meerdere personen worden gelezen.

Hoe betrouwbaar de claims van Two Sides zijn is onduidelijk. De coalitie baseert zich onder andere op gegevens uit een eerstejaars natuurkundeboek, niet op peer-reviewed publicaties.

Foto: Mars Hall