31-08-2015 07:55 | Door: Dimitri Reijerman

Het Duitse Bosch heeft de start-up Seeo overgenomen. Seeo ontwikkelt lithium-polymeer-accu's die volgens de fabrikant veiliger zijn dan de ontwerpen van concurrenten, maar het heeft nog geen accu verkocht.

De accu's van het Amerikaanse bedrijf bevatten een ander ontwerp van de elektrolyt. Dit onderdeel vormt de verbinding tussen de anode en kathode. Bij traditionele ontwerpen van een lithium-ion-accu is de elektrolyt vloeibaar en ontvlambaar, maar de Seeo-accu's bevatten een vast elektrolyt van een polymeer, DryLyte geheten. Hierdoor zou de kans op ontbranding van het solid state-ontwerp veel kleiner zijn.

Naast de hogere veiligheid belooft Seeo ook een hogere accucapaciteit: de energiedichtheid bedraagt tot 350 wattuur per kilo. Dat is twee maal efficiënter dan lithium-ion-accu's. Verder is het gewicht lager. De accu's zijn daarom niet alleen interessant voor de bouw van elektrische auto's, maar ook voor het opslaan van duurzame energie. Een probleem is nog wel dat de accu moet worden opgewarmd tot circa 80 graden Celsius om optimaal te functioneren.

Lang ontwikkeltraject

Seeo is al jarenlang bezig met de ontwikkeling van zijn acccutechnologie, maar tot nu toe heeft het bedrijf nog geen producten op de markt gezet. Struikelblok was lange tijd het rondkrijgen van financiering voor een reusachtige accufabriek. Omdat dit niet lukte, besloot Seeo op zoek te gaan naar een partner.

Dat is nu gelukt: Bosch, dat onder andere auto-onderdelen maakt, heeft voor een onbekend bedrag Seeo overgenomen, schrijft Quartz. Daarbij wordt niet alleen het personeel en de researchafdelingen van Seeo overgenomen, maar ook alle patenten vallen onder de boedel.

Analisten stellen dat Bosch een verstandige maar enigszins riskante overname doet. Het Duitse concern zou lang geworsteld hebben met eigen accu-ontwerpen, maar dat probleem is nu grotendeels van tafel. Daarmee kan Bosch een belangrijke partij worden in de accumarkt. Voor Seeo opent de overname de mogelijkheid om het accu-ontwerp te finetunen en om over middelen te beschikken de accu's naar verwachting rond 2020 op de markt te brengen, mogelijk met een capaciteit van 400 wattuur per kilo.

Start-ups die innoveren in accutechnologie kunnen op warme belangstelling rekenen. Zo werd in maart door Dyson voor $ 15 mln Sakti3 overgenomen.

Bron: Quartz | Foto: Mariordo, via Wikipedia, Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)