14-03-2013 10:36 | Door: Lieuwe Jan Hettema

De Nederlandse consument heeft gekozen welke 40 bedrijven het meest duurzame imago hebben. Maar klopt dat beeld wel met hoe duurzaam ze werkelijk zijn?

Een eerste blik op de lijst van 40 bedrijven doet meteen de wenkbrauwen optrekken. Hoe komt kerosinegrootverbruiker KLM op plaats 12 terecht? Waarom komen we een bedrijf als Unilever – dat grote stappen maakt op het vlak van duurzaamheid – pas tegen op plaats 29? En waar is überhaupt de ASN Bank?

De 40 bedrijven staan gerangschikt op de Sustainable Image Index (SII), het resultaat van een onderzoek van merkenbureaus Synergie en MindWorld. In de enquête mochten 1050 Nederlanders zich uitspreken over het duurzame imago van bedrijven. Eerder legde identiteit- en merkstrateeg Jelmer van der Meulen van Synergie uit hoe je als onderneming een duurzame identiteit kan opbouwen.

Een duurzame identiteit is echter geen garantie voor succes. "Als een bedrijf duurzaam pretendeert te zijn maar bekend wordt dat dit niet zo is, worden ze daar door de consument hard op afgerekend," aldus Van der Meulen. Valt het duurzame imago van de top tien van de SII te onderbouwen?

Foto: Hetty Mellink via Flickr.com