21-12-2015 10:39 | Door: Dimitri Reijerman

De deeleconomie heeft niet altijd een positieve impact op het milieu. In sommige gevallen is er zelfs een negatieve impact.

Dat concludeert ShareNL, een platform voor de deeleconomie. Het rapport 'innoveren in de deeleconomie' is gemaakt in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. ShareNL onderzocht tientallen ondernemingen uit de deeleconomie en sprak met verschillende experts vanuit de overheid, wetenschap en het bedrijfsleven.

Door de opkomst van bedrijven als Airbnb, Snappcar en Uber klinkt vaak het argument dat de deeleconomie zorgt voor meer duurzaamheid omdat goederen en diensten efficiënter zijn in te zetten. Dit is echter niet altijd zo, concludeert ShareNL in zijn verkennende rapport.

Zo komen in een deeleconomie goederen binnen bereik van meer mensen. ShareNL noemt dieselboten of dure machines als voorbeelden. Ook zorgen diensten als Airbnb voor meer kortere vakanties die zorgen voor meer vliegreizen.

Toch kent de deeleconomie ook aanwijsbare duurzame voordelen. Door bijvoorbeeld een boormachine uit te lenen is deze nuttig voor gemiddeld zes gezinnen. Dit vermindert de productie van nieuwe boormachines. Autodelen heeft ook een gunstig milieu-effect, zoals een dalende CO2-uitstoot.

Rol voor de overheid

Volgens ShareNL moet de Nederlandse overheid de duurzame aspecten van de opkomst van deeleconomie bevorderen door het opstellen van 'slimme' regels. De overheid kan de financiering van duurzame deelplatformeren vergemakkelijken en vervuilende goederen of diensten juist zwaarder belasten.

De kans dat de overheid direct actie onderneemt op basis van de aanbevelingen, is klein. Minister Kamp van Economische Zaken heeft aangegeven dat in zijn ogen de huidige regel- en wetgeving voldoet. Wel zegt Kamp dat onnodige regels en andere belemmeringen door het kabinet weggenomen worden.

Bron: ShareNL | Foto: By FDominec (Own work) [CC BY-SA 3.0 or GFDL], via Wikimedia Commons