08-05-2013 12:38 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Kledingfabrikant Patagonia lanceert een intern fonds voor investeringen in start-ups met een verduurzamende focus op kleding, voedsel, water, energie en afval.

Patagonia start met een intern ondernemingsfonds genaamd ‘$20 Million & Change’. “Het bedrijf wil op deze manier gelijkgestemde start-ups helpen op een positieve manier bij te dragen aan het milieu”, aldus de 74-jarige Patagonia-oprichtster Yvon Chouinard. “De naam voor het fonds is een knipoog naar het startbedrag, $20 mln, en het doel, verandering van hoe zaken wordt gedaan.”

Het bedrijf heeft op het moment nog geen start-ups geïdentificeerd om in te investeren. Wel werd bekend dat de meeste investeringen tussen de $500.000 (€380.000) en $5 mln (€3,8 mln) zullen liggen en bestaan uit aandelenbeleggingen, minder- en meerderheidsbelangen en joint ventures.

Naast geld zal Patagonia ook zijn 40 jaar aan kennis en ervaring delen. “Zo zullen we ook bedrijven helpen die een goed product hebben, maar niet de mogelijkheid om het te distribueren,” zegt Birgit Cameron, directeur van Patagonia Provisions.

Vooruitstrevende visie

Met de lancering van dit fonds is Patagonia, samen met zijn andere ondernemingen, gereorganiseerd in een nieuwe holding: Patagonia Works.“Patagonia Works is toegewijd om met behulp van kleine bedrijven milieu problemen op te lossen”, aldus Chouinard.

“We hebben een revolutie nodig, en die moet gedreven worden door industrieleiders. Anders hebben we straks een wereld die niet meer leefbaar is”, aldus Rose Marcario, de nieuwe CEO van Patagonia Works. “Ik denk dat deze ‘verandering’ niet gaat komen van wetenschappers, politici of activisten.” Het bedrijf hoopt met het nieuwe fonds meer bewustzijn voor duurzaamheid te verspreiden.

Duurzame leider

Vorig jaar werd Patagonia als eerste bedrijf in Californië verkozen tot een ‘benefit corporation’, wat betekent dat ze gunstige bijdragen leveren voor werknemers, de gemeenschap en het milieu. Ook  doneren ze jaarlijks 1 procent van alle verkopen aan milieubehoud en -restauratie.

Het outdoorkledingmerk valt de laatste tijd op dankzij hun duurzame strategie. Zo blijkt uit een enquête van GlobeScan dat ze wereldwijd als tweede duurzame leider worden gezien, na het Nederlandse Unilever. Ook stelt Patagonia in de campagne ‘Don’t buy this jacket’ de fundamenten van het economische systeem ter discussie.

Foto: nicolas boullosa via flickr

Bron: Bloomberg