30-03-2016 06:00 | Door: Erik Verheggen

De ASN Bank mocht in 2015 45.000 nieuwe klanten verwelkomen. Uiteindelijk mikt de duurzame bank op 1 miljoen klanten. “Tevreden klanten”, benadrukt algemeen directeur Ewoud Goudswaard.

Het totaal beheerde vermogen van de ASN Bank nam toe tot € 13 mrd, terwijl de klimaatimpact flink daalde. Dat blijkt uit de jaarcijfers die de ASN Bank woensdag presenteert. De bank heeft de doelstelling om in 2030 volledig klimaatneutraal te opereren. In 2015 wist het bedrijf dat doel voor 70,8 procent te realiseren. In 2014 was dat nog 45 procent.

“De kennis die we daarmee ontwikkeld hebben, delen we nu met andere financiële instellingen. Daarmee heeft de ASN Bank in 2015 een beweging op gang gebracht met meer impact dan de bank alleen heeft”, zegt Goudswaard.

Trots is Goudswaard op de rol die zijn bedrijf heeft gespeeld bij de klimaattop COP21 in Parijs. ASN Bank was een van de partijen die het Platform Carbon Accounting Financials (PCAF) hebben opgericht. Doel is klimaatimpact verder te concretiseren en meetbaar maken.

Voorbeeldfunctie

ASN Bank bevindt zich met moederbedrijf SNS Bank in het middelpunt van de politieke belangstelling. Een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat SNS een staatsbank blijft, onder meer om een voorbeeldfunctie voor maatschappelijk- en duurzaamheidsbeleid te kunnen blijven spelen.

“We hebben de afgelopen jaren intensief samengewerkt met SNS Bank, juist ook op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid”, zegt Goudswaard. Kan ASN die verantwoordelijkheid ook blijven nemen na een privatisering? “Dat is aan de minister.”

De duurzame impact van de ASN Bank groeit intussen verder door het toenemende aantal klanten. Netto kwamen er ruim 25.000 klanten bij, waardoor nu bijna 629.000 mensen een product van de ASN Bank afnemen. Het totale vermogen onder beheer bij de ASN Bank, de ASN Beleggingsfondsen en ASN Vermogensbeheer nam toe met 4,2 procent, of € 535 mln. Daarmee overschreed de ASN Bank de grens van € 13 mrd.

Koerswinst

De groei van het beheerde vermogen was vooral te danken aan een stijging van het belegde vermogen. De ASN Beleggingsfondsen groeiden door inleg en koerswinsten met € 454 mln, tot € 2,4 mrd. Het rendement van het ASN Duurzaam Aandelenfonds bedroeg 20,45 procent.

"Maar we willen niet groeien ten koste van tevredenheid"

Het gros van de klanteninstroom bestond uit klanten die een betaalrekening openden: meer dan 34.000. “Dat toont aan dat onze producten voor een brede doelgroep interessant zijn”, zegt Goudswaard. Veel particulieren zijn op zoek naar een nieuwe bank voor hun betaalrekening, uit onvrede over de klantgerichtheid en het beloningenbeleid bij andere banken. Goudswaard: “Dat speelt ongetwijfeld een rol. ASN Bank wordt door die consumenten al langer gezien als een aantrekkelijk alternatief.”

Sinds 2015 kan de ASN Bank ook ZZP’ers tot zijn klantenkring rekenen. Eind vorig jaar waren duizend zakelijke rekeningen geopend. “Dat loopt goed”, zegt Goudswaard. “Terwijl we weinig marketinginspanningen gedaan hebben rondom dit product.”

ASN Bank wil groeien tot 1 miljoen klanten. De zes nullen vormen een stip op de horizon voor de komende tien jaar. Goudswaard: “Maar we willen niet groeien ten koste van tevredenheid. Het gaat om relevantie en impact.” ASN bank scoort nu een 8,1 voor klanttevredenheid. In een onderzoek van de Consumentenbond was dat zelfs 8,6.

Windpark

De ASN Bank was in 2015 verantwoordelijk voor ruim € 300 mln duurzame financieringen en beleggingen, waaronder green bonds en social bonds van FMO, EIB en de BNG Bank.

Via een herfinanciering vergrootte de bank de lening aan het offshore windpark Belwind in het Belgische deel van de Noordzee. Daarnaast financierde ASN de aankoop en restauratie van de Westhal van de historische Enka-fabriek in Ede. Deze hal krijgt een nieuwe bestemming: fietsenfabrikant Accell Nederland vestigt zich in het Rijksmonument.

Foto's: ASN Bank