13-10-2011 17:54 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Differentiëren door de focus op duurzaamheid te leggen is voor bedrijven een van de meest veelbelovende manieren om concurrerend te blijven in de huidige markt. Adviesbureau PwC verwacht dat duurzaamheid de komende jaren een steeds centralere rol zal aannemen in bedrijfsstrategieën.

Uit een rapport van PwC, onderdeelvan het Carbon Disclosure Project (CDP), komt naar voren dat het Amerikaanse bedrijfsleven een tijdperk van verandering is ingegaan, waarin bedrijven veel waarde zijn gaan hechten aan duurzame activiteiten. De meerderheid van de vooraanstaande Amerikaanse bedrijven integreerde klimaatverandering al in hun centrale bedrijfsstrategieën. Verwacht wordt dat deze verandering zeker door zal zetten.

De groei is een mijlpaal in het 10-jarig bestaan van CDP. Er is zelfs sprake van een verdubbeling ter grootte van 30 procentpunten ten opzichte van vorig jaar wat betreft bedrijven die klimaatverandering als integraal onderdeel van de bedrijfsstrategie rapporteren .

Uit de Global CEO 2011 enquête van PwC blijkt tevens dat 72 procent van de CEO's de sociaal-economische en ecologische duurzame groei binnen hun bedrijf ondersteunt. Bijna 90 procent van de 500 respondenten geeft daarnaast aan dat de raad van bestuur binnen hun bedrijf , programma's heeft om het toezicht op het klimaat te veranderen. PwC stelt hiermee dat klimaatverandering wordt gezien als een operationele, fiscale en strategische noodzaak.

Opmerkelijk is de aandacht voor het positieve rendement van duurzame stappen. De respondenten noemen, in tegenstelling tot de heersende opinie, de commerciële voordelen zelfs significant. Meer dan 60 procent van de projecten heeft namelijk een terugverdientijd van 3 jaar of korter.

Een groeiend aantal bedrijven maakt daarnaast gebruik van duurzaamheid om hun bedrijf te optimaliseren en een basis voor groei te leggen. Deze groei genereert vervolgens economische activiteit en welvaart. Omdat klanten en medewerkers al die tijd kunnen zien hoe duurzaam de bedrijven opereren zullen zij in toenemende mate loyaal zijn aan het merk, en het merk gaan associëren met milieuvriendelijk en maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Deze factoren suggereren dat duurzaamheid niet langer meer een milieuprobleem is, of een 'extraatje' voor bedrijven, maar een strategische noodzaak.

Succesvolle duurzame bedrijven

Het CDP rapport van PwC onthult vele voorbeelden van toonaangevende bedrijven met succesvolle duurzame programma's.

Alle dochters van 's werelds grootste conglomeraat General Electric(GE) hebben in 2010 hun projecten uitgevoerd om CO2-uitstoot te verminderen. Als gevolg hiervan bespaarde GE meer dan 7 miljoen dollar met een totale terugverdientijd van slecht 1,5 jaar.

Ook Praxair, een van de grootste industriële gasbedrijven ter wereld, heeft in een jaar tijd 32 miljoen dollar en 278.000 ton CO2-uitstoot bespaart. United Parcel Service (UPS), de grootste en oudste koeriersdienst ter wereld, bespaarde in 2010 zo'n 6,3 miljoen liter brandstof.

Bron: Greenbiz

Foto: Mandy Jansen via Flickr.com