18-06-2013 10:56 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Door onwetendheid over de Wet milieubeheer (Wm) lopen bedrijven jaarlijks meer dan €500 mln aan besparingen mis.

Uit onderzoek van de Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling (VBDO) - dat werd uitgevoerd in opdracht van Agentschap NL en het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties - blijkt dat veel bedrijven niet voldoen aan de verplichtingen die Wet milieubeheer stelt.

Het blijkt dat beursgenoteerde bedrijven veel meer kunnen doen om energie, en daarmee geld, te besparen in hun gebouwen. Volgens de Wet milieubeheer zijn ze ook verplicht om investeringen te doen die zich binnen vijf jaar terugverdienen. In de praktijk komt hier echter te weinig van terecht, waardoor ze jaarlijks meer dan €500 mln aan besparing mislopen. Dit komt deels door onwil, maar ook door onwetendheid.

Onwetendheid

In het onderzoek nam de VBDO 71 beursgenoteerde bedrijven onder de loep. Bij achttien bedrijven werd aanvullend onderzoek gedaan. Er kwam hierin slechts één bedrijf naar voren die in al zijn kantoren veertien concrete energiebesparingsmaatregelen had genomen die zich in vijf jaar terugverdienen.

Meer dan de helft van de bedrijven beperkt zich tot maatregelen met een terugverdientijd van drie jaar. Soms blijven zelfs maatregelen met een met een relatief korte terugverdientijd ongemoeid: zo zijn er maar in 40 procent van de gevallen tenminste weersafhankelijk geregelde cv-ketels of cv-groepen in gebruik genomen.

Dat de Wet milieubeheer niet goed wordt nageleefd door bedrijven, komt voor een deel voort uit het feit dat een kwart van de bedrijven niet op de hoogte is van de inhoud van deze wet. Het blijkt ook dat de controle van deze wetgeving vaak gebrekkig is. Gemeenten hebben vaak onvoldoende kennis in huis of hebben andere prioriteiten.

Voordelen

Agentschap NL wijst erop dat bedrijven veel kunnen besparen door maatregelen te combineren met groot onderhoud en renovatie. Dat is juist nu aantrekkelijk omdat de energiebelasting op aardgas is verhoogd en het btw-tarief voor renovatie en verbouwingen is verlaagd naar zes procent.

“Het is verstandig nu te investeren in energiebesparende maatregelen, en niet alleen vanwege de financiële prikkels. Beleggers en consumenten hechten steeds meer waarde aan transparantie over energieverbruik. Het is een van de belangrijkste componenten van het mvo-beleid,” stelt Giuseppe van der Helm, directeur van VBDO.

Transparantie

Ook moeten bedrijven volgens de VBDO en Agentschap NL veel transparanter zijn in wat ze aan energiebesparing doen. “Een vorm van benchmarking waarbij helder wordt in hoeverre bedrijven de wet naleven, kan een bestuur of directie helpen”, zegt Peter Schuthof, manager bij Agentschap NL.

De helft van de beursgenoteerde bedrijven geeft wel aan zijn rapportage over dit jaar te willen verbeteren. Agentschap NL in nu bezig met de ontwikkeling van een leidraad die hen daarbij moet helpen, zodat ze hun energieverbruik transparant, vergelijkbaar en objectief kunnen weergeven.

Bron: Duurzaam-ondernemen

Foto: Tim Gage via flickr