19-06-2013 15:59 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Het tegengaan van klimaatverandering hoeft niet duur te zijn. Een analyse van onder meer McKinsey en Deloitte stelt juist dat Amerikaanse bedrijven $780 mrd kunnen verdienen aan CO2-reductie.

Wereldwijd heeft de politiek moeite met het aanpakken van klimaatverandering, omdat er altijd een afweging lijkt te moeten worden gemaakt tussen economie en klimaat. Klimaatbeleid kost geld: een CO2-belasting beperkt de industrie en subsidies op hernieuwbare energie zijn slecht voor de staatskas.

Maar wat nou als bedrijven zelf aan de slag zouden gaan met CO2-reductie? Is dat dan nog steeds slecht voor de economie? Uit een rapport van het Wereld Natuurfonds en CDP (Carbon Disclosure Project), gebaseerd op analyses van adviesbureaus McKinsey, Deloitte en POINT380, blijkt van niet. Sterker nog, bedrijven kunnen flink verdienen aan CO2-reductie.

1,2 gigaton CO2

De analyse begint bij het doel om de opwarming van de aarde tot 2 graden Celsius te beperken. Om dat te bereiken, moeten Amerikaanse bedrijven in 2020 1,2 gigaton minder CO2 uitstoten dan in 2010. Dat komt neer op een jaarlijkse CO2-reductie van 3 procent.

Dit lijkt veel, maar is volgens het rapport gemakkelijk te halen als bedrijven inzetten op energie-efficiëntie en hernieuwbare energie. Voor het verhogen van de energie-efficiëntie kunnen bedrijven zowel kijken naar technische oplossingen als naar gedragsveranderingen. Het mooie is dat deze maatregelen niet alleen zouden leiden tot de benodigde CO2-reductie, maar ook tot kostenbesparingen van in totaal $780 mrd (€585 mrd) tot 2020.

Investeringen

Investeringen zijn hierbij belangrijk. Bedrijven die daadwerkelijk de CO2-en kostenbesparingen willen halen, moeten volgens het rapport drie tot vier procent van hun uitgaven besteden aan investeringen in CO2-reductie.

Maar de kosten zijn volgens de schrijvers van het rapport niet het belangrijkste obstakel, aangezien de investeringen in CO2-reductie zichzelf weer terugverdienen. Volgens de schrijvers is een veel belangrijker probleem dat bedrijven niet weten waar ze moeten beginnen en het gevoel hebben dat ze toch geen significante bijdrage kunnen leveren aan het oplossen van het klimaatprobleem. Daarom presenteert het rapport concrete maatregelen en investeringen waarmee bedrijven aan de slag kunnen om hun CO2-uitstoot te verminderen en kosten te besparen.

Bron: greenbiz

Foto: Tiago Fioreze via Wikimedia Commons