04-06-2016 09:20 | Door: Fitria Jelyta

Het Britse Carbon Disclosure Project (CDP) heeft een milieurapportage gepubliceerd waaruit blijkt dat investeerders waarde hechten aan een transparant waterbeleid.

Het CDP publiceerde het rapport State of play in corporate water stewardship in samenwerking met Suez en Stavros Niarchos Foundation. Hierin zijn 299 van de grootste Europese beursgenoteerde bedrijven gevraagd verslag te doen over hun watergebruik en de activiteiten die zij uitvoeren tegen het verslechteren van de waterkwaliteit.

Concurrentiepositie verbeteren

82 procent van de ondervraagde bedrijven was niet in staat om informatie over het waterbeleid aan te leveren. Dit zijn voornamelijk bedrijven in de energie- en industriesector, meldt het CDP. Volgens het CDP is het gebrek aan transparantie zorgwekkend, omdat 56 procent van de energiebedrijven in het rapport aangaven gevoelig te zijn voor waterrisico’s.

“Helaas is er voor water geen vervanging”, zegt Cate Lamb, hoofd van het waterdepartement bij CDP. “Bedrijven die CDP’s waterprogramma gebruiken zullen snel het voordeel zien van een strategische aanpak van hun watermanagement op hun concurrentiepositie.” Het CDP meldt verder dat deze strategische aanpak investeerders kan aantrekken.

Lamb: “CDP’s Water A List laat in het bijzonder zien dat een aandachtigere aanpak van het waterbeheer uiteindelijk een voorsprong zal creëren voor bedrijven.” Met dit meetinstrument beoordeelt het CDP het waterbeleid van de organisaties. Zo scoren autofabrikanten Ford Motor Company en Toyota Motor Corporations hoog op de Water A List.

Risico

In Nederland heeft het CDP 13 bedrijven gevraagd over hun waterbeleid en 38 procent wist de gevraagde informatie aan te leveren. Daarnaast blijkt dat 40 procent van de 299 bedrijven het watergebruik over de gehele supply chain evalueren. Volgens het CDP lopen bedrijven die niet transparant zijn over hun waterbeleid het risico om hun investeerders kwijt te raken.

72 procent van de gevraagde bedrijven ziet echter kansen om een duurzaam en transparant waterbeleid in te voeren. Zo verwachten concerns als L’Oreal, Diageo en Kering dat hun waterbeleid leidt tot efficiënt watergebruik, kostenbesparing en een verbeterde marktpositie. 

Bron: CDP, Duurzaam Ondernemen | Foto: Chris Luczkow, Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)