06-08-2013 09:02 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

DSM heeft zijn omzet en winst in het tweede kwartaal dankzij overnames sterk zien groeien. Het sterk op duurzaamheid inzettende bedrijf houdt vast aan zijn verwachtingen voor het hele jaar.

Dat maakte het speciaalchemiebedrijf dinsdag bekend. DSM boekte vorig kwartaal een omzet van €2,47 mrd. Dat was 9 procent meer dan een jaar eerder. Het bedrijfsresultaat (ebitda) klom met 19 procent tot €345 mln. De nettowinst, voor eenmalige kosten, klom met bijna een kwart tot €141 mln.

Vooral bij de divisie die zich bezighoudt met voedingsmiddelen (Nutrition) verbeterden de resultaten. De gunstige ontwikkeling van het eerste kwartaal zette afgelopen maanden door. DSM rekent hier dit jaar op een aanhoudende groei. De materiaaldivisie (Material Sciences) hield meer last van de moeilijke economische omstandigheden. De winst kwam hier uit op hetzelfde peil als een jaar eerder.

Overnames

De groei werd afgelopen kwartaal voornamelijk gestuwd door overnames. De autonome omzetgroei bij Nutrition kwam uit op 3 procent. Daarbij werd de toename van de verkopen met 6 procent deels tenietgedaan door lagere prijzen. Het totale bedrijfsresultaat van dit onderdeel klom met 28 procent ten opzichte van het voorgaande jaar.

Bij de materiaaldivisie houdt DSM vooral last van de moeilijke marktomstandigheden voor Caprolactam. DSM onderzoekt de mogelijkheden om de marktblootstelling van die grondstof voor nylon, die het bedrijf ook voor eigen producten nodig heeft, af te bouwen. Bestuursvoorzitter Sijbesma wilde daarover in een toelichting geen verdere details verstrekken. ,,Er zijn diverse opties, maar er zijn meerdere partijen nodig om het te laten slagen.''

Sijbesma gaf verder aan tevreden te zijn over de resultaten. Hij liet ook weten dat er dit jaar geen grote overnames moeten worden verwacht. Op de gebieden Nutrition en Performance Materials zijn volgens Sijbesma wel enkele kleine toevoegingen mogelijk. De aandacht ligt voorlopig echter vooral bij de groei van de bestaande onderdelen, benadrukte hij.

Duurzaamheid

Duurzaamheid is een belangrijke strategische pijler voor DSM. Duurzaamheid is volgens Sijbesma een aanjager van de omzet. Sijbesma zei eerder al: “We zijn nog een stap verder gegaan: dit hele bedrijf is eigenlijk bezig met duurzaamheid. Wij verdienen geld door duurzaamheid te verkopen aan onze klanten. Eigenlijk is duurzaamheid een business driver geworden."

DSM hield vast aan de verwachting dat de ebitda dit jaar zal groeien tot €1,4 mrd. De herstructurering van het bedrijf ligt op koers en levert volgend jaar besparingen op van €150 mln. Dat bedrag loopt vanaf 2015 op tot tussen €200 en €250 mln.

Bron: ANP

DSM