05-07-2016 18:06 | Door: Fitria Jelyta

Door zich aan te sluiten op het CE100-programma van de Ellen MacArthur Foundation, heeft ING toegang tot een netwerk van pioniers op het gebied van de circulaire economie. Met de ontwikkeling van nieuwe verdienmodellen wil de bank de transitie naar de circulaire economie versnellen.

In een uitzending van DuurzaamBV Radio sprak Gerald Naber, Vice President Sustainable Finance van ING, over wat er nodig is om de circulaire economie op gang te brengen. Zo sloot de bank aan bij het CE100-netwerk van de Ellen MacArthur Foundation, de internationale stichting die onderzoeken uitvoert en toepassing van de circulaire economie in het bedrijfsleven bevordert. Naast ING maken ook organisaties als Philips, Unilever, Google en Nike deel uit van het programma.

“De circulaire economie is een ontzettend interessant thema, maar het is wel een thema dat veel veranderingen vergt”, zegt Naber. “Er wordt met een andere blik gekeken naar business- en verdienmodellen.” Volgens de Vice President is opnieuw nadenken over de afvalverwerking van bedrijven de makkelijkste manier om een circulair verdienmodel tot stand te brengen.

Circulaire voordelen voor bedrijven

Als voorbeeld noemt Naber een tomatenteler die zijn afval van de teelt aan een papierproducent geeft. De papierproducent maakt karton van het afval. Vervolgens wordt het karton gebruikt als verpakking om de tomaten van de teler te kunnen vervoeren. “Wat voor de een niets meer waard is, kan voor de ander heel interessant zijn.” Daarnaast ziet de Vice President het delen van assets als een belangrijk onderdeel van de circulaire economie.

Een voorbeeld hiervan is het platform Floow2 waarmee bedrijven onder meer apparatuur, kantoorruimtes en expertise kunnen delen, die zij tijdelijk niet gebruiken. Dit maakt het mogelijk voor bedrijven om de assets beter te benutten en kostenbesparing te realiseren.

Diensten in plaats van producten

Ook voor de consument moet de circulaire economie aantrekkelijk zijn, stelt Naber. “Je zou kunnen zeggen dat de consument de koning is van de markt, daarom zou extra dienstverlening de overstap van bezit naar gebruik gemakkelijker kunnen maken.”

Consumenten die ervoor kiezen om bijvoorbeeld een wasmachine te leasen of te huren kunnen dan meer tips krijgen over hoe ze het apparaat beter kunnen gebruiken. Ook zou onderhoud inbegrepen kunnen worden bij de verkoop van diensten in plaats van producten.

De uitdaging is echter om een dienstverlenend model goed in de markt te zetten, vindt Naber. “Als een circulair model niet aantrekkelijk is in de dienstverlening, dan moet de prijs aantrekkelijk zijn. Bedrijven vragen zich dan af, voor welke prijs zijn mijn klanten bereid om van producten over te stappen naar diensten?” ING ziet daarom kansen om de uitdaging aan te gaan door financieringsvormen te ontwikkelen die de transitie naar een circulaire economie faciliteren. 

Foto: Jeremy Keith, Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)