03-12-2013 12:22 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Het aantal mensen dat duurzame claims van bedrijven in twijfel trekt groeit. Dat blijkt uit onderzoek van een gerenommeerd reclamebureau.

 

 

Momenteel trekt 39 procent van de consumenten duurzame claims in twijfel. Vijf jaar geleden was dat nog 30 procent. Deze consumenten zien duurzaam ondernemen vooral als een marketingtruc.

 

 

Dit blijkt uit onderzoek van GfK, b-open en reclamebureau DDB & Tribal Amsterdam. Het onderzoek richtte zich op hoe consumenten denken over maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ook het imago van merken in 23 sectoren op dit gebied werd onderzocht.

 

 

Consumenten wantrouwend

 

 

Duurzaamheid wordt steeds vanzelfsprekender. Bedrijven die laten zien wat ze doen op gebied van duurzaamheid kunnen daar dus minder makkelijk in uitblinken. Maar uit het onderzoek blijkt ook dat de helft van de consumenten geen idee heeft wat merken aan verduurzaming doen – ook al doen de desbetreffende bedrijven hun uiterste best. Bedrijven die hun maatschappelijke rol onderstrepen, moeten het effect daarvan niet overschatten.

 

 

Jeroen Meijering van marketingadviesbureau B-open zegt: ‘Wij zien nog steeds terughoudendheid om over duurzaamheid te communiceren, maar ik denk dat het afneemt. Als je echt significante dingen doet, mag je daarover vertellen. Vroeger was het “not done” om daar economische waarde uit te halen, maar dat is echt achterhaald.’

 

 

Hij ziet dat de consument steeds hogere eisen stelt aan het gedrag van bedrijven, maar tegelijk heel kritisch is over de communicatie daarover. ‘Vermijd termen als “duurzaam” of “maatschappelijk verantwoord” en maak jouw rol zo concreet en tastbaar mogelijk.’

 

 

 

 

 

Angst voor schandalen

 

 

Terughoudendheid met duurzaamheidsclaims heeft ook te maken met angst voor schandalen, denkt Meijering. ‘Het Libor-schandaal raakt Rabobank hard, maar ik denk dat eerdere inspanningen in duurzaamheid de Rabobank zullen helpen het vertrouwen terug te winnen.’

 

 

Het belang van duurzaamheid vinden consumenten het grootst in milieubelastende sectoren, zoals energiebedrijven en de auto-industrie.

 

 

Per sector moeten volgens Meijering andere aspecten benadrukt worden. In de auto-industrie of luchtvaart heeft milieubewustzijn de grootste invloed op het duurzame imago. ‘In de financiële dienstverlening gaat het om sociaal-ethische aspecten’, zegt Van den Berg. ‘Wat gebeurt er met bonussen, hoe wordt het bedrijf bestuurd en gaat er geld naar de wapenindustrie?’

 

 

 

 

 

Bron: Financieel Dagblad

 

 

Foto: ednl via Flickr