Partnerschap maakt bedrijf duurzaam

Partnerschap maakt bedrijf duurzaam

04-12-2013 14:35 | Door: Wouter Pustjens

Samenwerking tussen organisaties speelt een sleutelrol in het verduurzamen van het eigen bedrijf.

Dat stelt het Canadese bedrijvennetwerk Network for Business Sustainability (NBS). In een nieuw rapport dat volgt uit een studie van Pennsylvania State University zijn meer dan 275 wetenschappelijke  artikelen bekeken.

De belangrijkste conclusie is dat partnerships cruciaal zijn voor verduurzaming. Het rapport reikt bedrijfsleiders enkele handvatten aan over partnerschappen. Enkele belangrijke voordelen zijn een verhoogde innovativiteit, procesintegratie en een verbeterde reputatie op gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO).

Het aantal partnerschappen is dan ook sterk gegroeid over de laatste vijftien jaar. De groei is te verklaren doordat partnerschappen effectief zijn: ze kunnen vraagstukken aanpakken die te groot zijn voor individuele organisaties. Bovendien accepteert de maatschappij samenwerkende bedrijven sneller dan individuele bedrijfsacties, die ze minder snel vertrouwen.

 

Rabobank - WNF

 

Het rapport geeft aanbevelingen over het meest geschikte soort partnerschap en het effectief inzetten ervan. NBS identificeert vier verschillende sectoren: bedrijven, NGO’s, overheden en gemeenschappen. De aard van het partnerschap hangt af van de sectortypen van de meedingende partijen. Bovendien laten casussen zien wat de verschillen zijn tussen verschillende partnerschappen.

Eén van die casussen beschrijft de klimaatneutrale creditcard die voortgekomen is uit de samenwerking tussen de Rabobank en het Wereld Natuur Fonds. Het WNF initieerde het plan dat verwelkomd werd door de Rabobank, dat op deze manier zijn MVO-reputatie wilde versterken. Een jaar later telde de groene creditcard maar liefst één miljoen gebruikers én ontkwam de bank aan de verwijten die NGO Friends of the Earth maakte over de niet-duurzame investeringen van een aantal banken.

 

De juiste partner

 

Een succesvolle samenwerking bestaat uit partners die van elkaar afhankelijke zijn en zo het grootste voordeel weten te bereiken. Dr. Barbara Gray van de Pennsylvania State University stelt in een webinar dat partners zo vroeg mogelijk in het beslissingsproces moeten worden betrokken om zo het succes van de strategie te vergroten.  Bij de partnerkeuze doet een bedrijf er verstandig aan om meerdere potentiële handelsgenoten uit verscheidene te benaderen.

Zij waarschuwt wel voor de nadelen die aan een partnerschap kunnen zitten, zoals de perceptie van valse duurzaamheidsclaims en het verlies van intellectueel eigendom.

 

Foto: NBS

 

Word nu Free Member en ontvang GRATIS 2x per week een nieuwsbrief met de belangrijkste duurzame ontwikkelingen. En download ook nog eens GRATIS al onze infographics. 

Door: Wouter Pustjens

Als afgestudeerde van Imperial College London met een graad in Sustainable Energy Futures heeft Wouter een grote belangstelling voor alles wat met hernieuwbare energie te maken heeft. In zijn dagelijkse leven past hij duurzaamheidsprincipes toe waar maar mogelijk is.



Priority Partner voor de sector Finance & Beleggen
Onze Premium Partners
Onze Kennispartners

Nieuws over duurzaam investeren en beleggen

Duurzaam beleggen of groen investeren, de sectorpagina Finance geeft het laatste nieuws op het gebied van duurzame banken en pensioenfondsen, vastgoedbedrijven en fintech-ondernemingen.

We brengen u ook nieuws over green bonds, duurzame beleggingsfondsen en het op milieuvriendelijke wijze investeren in bijvoorbeeld duurzame energie.

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Finance & Beleggen