23-12-2013 11:26 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Volgens een Amerikaans adviesbureau zijn in 2014 kosten de bepalende factor voor het slagen van duurzaamheidsinitiatieven.

Ecova, een energie- en utiliteitmanagementbureau, publiceerde een rapport waarvoor 500 energie- en duurzaamheidsprofessionals zijn ondervraagd. Volgens het rapport wordt 2014 een uitdagend jaar dankzij stijgende energieprijzen.

“De meeste bedrijven kennen ongekende druk om de kosten te drukken, zuinig met beschikbare middelen om te gaan en te voldoen aan milieu-eisen”, zegt Jeff Heggedahl, CEO van Ecova. De uitdagingen zorgen volgens Heggedahl ervoor dat bedrijven een overkoepelende energie- en duurzaamheidsstrategie moeten ontwikkelen om te kunnen blijven concurreren.

Duurzaamheids-blues

Volgens het rapport wordt ook water een topprioriteit in het bedrijfsleven. Een groot deel van de ondervraagden (70 procent) gaf aan dat de kosten van water een grote zorg zijn voor 2014. Water is dan ook het tweede punt, naast de kosten voor energie, waar de grootste besparingen en verbeteringen behaald kunnen worden.

Automaker Ford ondersteunt die analyse. In zijn trendrapport over 2014 spreekt de autofabrikant over ‘de duurzaamheids-blues’ wat inhoudt dat vooruitlopende bedrijven veel tijd en geld zullen investeren in watermanagement. Volgens Ford is de wereld gefixeerd op groen en wordt er nu ook langzaam aan een kanteling gemaakt naar blauw: de bezorgdheid om de watervoorraden van onze planeet.

Wetgeving en vergelijken

In 2014 zal nieuwe wet- en regelgeving ervoor zorgen dat de omgeving waarin bedrijven opereren steeds complexer wordt, vermoedt Ecova. Zo denkt 30 procent van de respondenten dat zij geen idee hebben of hun gebouwen voldoen aan de eisen van steden, gemeentes of regionale wetgeving.

Het benchmarken van prestaties met vergelijkbare partijen blijkt nog een onbenutte kans. Meer dan een kwart (27 procent) van de professionals gaf aan dat zij niet weten hoe hun faciliteiten het doen in vergelijking met de concurrentie. Nog eens 46 procent gaf aan dat hun faciliteiten minder of even efficiënt presenteren als die van de tegenpartij. Oftewel, voor bijna 75 procent van de ondervraagde zijn er kansen om extra kosten en energie te besparen.

Bron: Environmentalleader | Foto: Stefan Schlautmann via Flickr